habana.no :: Cuba Forum
May 21, 2012, 02:57:01 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Himmel Og Hav Hvor Naiv Har Jeg Egentlig Blitt??  (Read 819 times)
dragonfly
Newbie
*

View Profile
« on: November 05, 2006, 12:46:48 PM »

Snakk om optimist..

Himmel og hav hvor naiv har jeg egentlig blitt??

Her om dagen hadde jeg pakket en stor eske full av ting jeg skulle sende til Cuba. Pakken inneholdt bl.a. 1 stk borrmaskin, lysestaker, tekstiler. dørhengsler o.s.v.

Fulll av optimisme og glede reiste jeg til posthuset. Da det endelig åpnet var gleden stor for å få god samvittighet med å sende julegavene i vei. Betjeningen greide utmerket å tippe ca. vekt som var 13 kg. Han fortalte meg at dette ikke ville bli noen billig pakke å sende. Jeg fortalte betjeningen at dette ikke var noe problem, da jeg ante at Nok 750,- var det jeg hadde regnet med. Han ba meg fylle ut ett garanti skjema. Så etter at det var utfyllt, fikk jeg med meg max erstatningskrav for mistet pakke. Summen var på fattige 200 National pesos. Himmel og hav. Pakken inneholdt verdier til flere 1000 i norge. Dette kan umulig være sant, tengte jeg  Smiley . Betjeningen tok en tlf til sende sentralen, hvor han fikk info om å lese andre regler for å sende pakke til cuba.

Her står det: For å sende pakker til cuba over 2 kg.

Koster 100 USD og må betales til ett konsulat i Stockholm
Pakken må godkjennes og ikke inneholde noe annet enn. Skolebøker, medisin eller klær.

Betjeningen sa tilslutt at jeg ville kaste bort kr 750,- og risikere å få bakken i retur.

Reiste hjem med pakken og begge bein på bakken

Dragon_F

Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #1 on: November 10, 2006, 02:34:37 PM »

Artig innlegg Wink

Opplegget til Cubanske myndigheter for å tjene mest mulig, er å gjøre det enkelt å gi penger til Cubanere, som de da skal bruke på varer i Cuba, for at myndighetene med sine ofte flere hundre prosent avanse skal få pengene.

Og derfor blir gaver bannlyst, det gir ingen inntekter til myndighetene.
Penger til å kjøpe en t-skjorte, gir dem penger.
og en gave t-skjorte vil gi færre kjøp i butikkene.

Og ikke glem at alle containere med klesinnsamlinger fra Europa, blir lagt ut i Cubanske butikker til salg.
Da tjener Cubanske myndigheter penger på gratis innsamling.

Og ikke glem alle de høye avgiftene cubanske myndigheter tar for å gifte seg med en cubaner og alt som må til fra pass til godkjennelse av papirer , + selve giftemålet.

Jeg tror den cubanske ambassade i Oslo kan gjøre den jobben , du fikk opplyst ambassaden i Stockholmen gjorde.

Og det verste av alt er at cubanske posttjenstemenn kan stjele alt, så en morsom cubanske film om en som gjorde det.
Har lest om andre som bare har sendt gaver til Cuba i posten, uten å betale avgift, da har pakken ofte kommet tilbake etter flere måneder , ofte åpnet og med mindre innhold enn det du sendte.
Pages: [1]
  Print  

Jump to: