Hører også at cubanerne i Norge snakker om at selv om de har norsk statsborgerskap og pass, slipper de ikke inn i Cuba uten det cubanske passet.
Noen som vet noe om dette............
Stemmer det.
Alle cubanere som ikke forlot Cuba før 1970 , tror jeg det var.
Er cubanere, uansett hvilken annen nasjonalitet du har skaffet deg.
Er du født på Cuba, og moren er cubansk. så er du altid Cubaner.
Det er derfor Cubanere får doble statsborgerskap med to pass.
I det kona mi, med Norsk statsborgerskap setter sin fot på Cubansk jord, så opphører det norske statsborgerskapet for Cubanske myndigheter.
Og er du plutselig bare blitt en vanlig Cubaner igjen, med noen særfordeler som å få lov til å bo på hotel.
Har du ikke gyldig Cubansk pass, så slipper du ikke inn i Cuba, selv om du skulle være født der og bodd nesten hele ditt liv.
Det er vel en stund siden jeg skrev Cubaneren Angel i dette forumet, som kom til Norge på Turistvisum, giftet seg i Norge.
Ble skilt etter nesten to år og måtte da forlate Norge.
Men siden Angel hadde bare til Norge på turistvisum og aldri kontaktet Cubanske myndigheter i Norge.
Så ble han nektet å komme inn i Cuba igjen og måtte reise tilbake til norge, hvor han ikke fikk oppholdstillatelse eller støtte og ble statsløs og måtte leve på andre nordmenn.
Betaler han sine avgifter, så får han komme tilbake til Cuba hvis han vil, spørsmålet er om han nå vil... :rolleyes:
Kan jo spekulere litt i hvorfor de ikke godtar at cubanere kan komme tilbake til Cuba som andre lands stasborgere.
Det kan være noe med at det er forskjeller på Cubanere og turister og at de da vil påberope seg flere rettigheter og fordeler som statsborger fra et annet land.
Har sikkert noe med det at mange cubanere bor i USA, og hvis en Cubanere blir amerikansk satsborger og skulle spionere eller drive med terror så blir vanskligere å fengsle han og høyere diplomatiske problemmer hvis Cubaneren bare er amerikansk statsborger.
Vet ikke om jeg har helt rett, men det er nok noen likende årsaker...