habana.no :: Cuba Forum
May 21, 2012, 02:51:31 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1] 2
  Print  
Author Topic: Familiegjenforening - Innmelding I Folketrygden  (Read 2411 times)
Enram
Guest
« on: March 09, 2005, 06:08:57 PM »

Min kone kommer på et 7-dagers visum, og søker om familiegjenforening. Er det noen av deres som vet hvor fort hun blir innlemmet i Folketrygden? Bør jeg tegne en særlig sykeforsikring for den første tiden hun er i landet, i fall hun blir syk eller skulle bli utsatt for et eller annet uhell?

Min fastlege var svært svevende.

Hilsen Enram
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #1 on: March 09, 2005, 07:05:34 PM »

Min kone kommer på et 7-dagers visum, og søker om familiegjenforening. Er det noen av deres som vet hvor fort hun blir innlemmet i Folketrygden? Bør jeg tegne en særlig sykeforsikring for den første tiden hun er i landet, i fall hun blir syk eller skulle bli utsatt for et eller annet uhell?

Min fastlege var svært svevende.

Hilsen Enram
Et meget godt og interresangt spørsmål Wink
Når du får oppholdstillatelse får du personnummer og blir innlemmet i folketrygden og blir da tildelt fastlege(muligens du selv må skaffe fastlege)

Hun er gift med en norsk borger, men har samtidig ikke oppholdstillatelse og beregnes som en turist.
Men jeg tror det øyeblikket hun leverer en søknad om oppholdstillatelse , så  tror jeg hun få en slags midlertidig oppholdstillatelse uten at jeg vet hvordan den vil tolkes.

Jeg har hørt om utlendinger som har vært på besøk i Norge, og hatt uhell og ikke hadde reiseforsikring, de fikk en meget høy sykehusregning.

Jeg ringte for flere år siden angående dette til forsikringselskap i Norge og fikk negativt svar på å få forsikret en utlending i Norge.
(men dette er flere år siden).

Personlig tror jeg legevakter, lokale legevakter vil behandle henne, mulignes kan regningen bli litt høyere.
Men siden hun er gift med deg og har en søknad om oppholdstillatelse(som i nesten alle tilfeller blir godkjent), så tror jeg myndighetene vil se igjen om fingrene og behandle henne gratis, i tilfelle hun må på sykhus.

Ringer du til legevakta, sosialkontor, trygdekontor, kommunal departementet, politi, UDI (hvis du kommer igjenom), så må de kunne svare på dette eller henvise deg til rette instans som kan svare på dette.

Kanskje noen andre innpå her vet mere eller har bedre svar ? :unsure:

Ringer du til disse instansene og får svar, så ville det vært hyggelig om du kunne gitt oss beskjed om hvordan regelverket fungere og hvordan dette problemmet blir løst.
Siden dette vil sikkert berøre mange andre i framtiden også. Wink
« Last Edit: March 09, 2005, 07:06:16 PM by Chrismic » Logged
Enram
Guest
« Reply #2 on: March 09, 2005, 07:39:08 PM »

Takk Christmic.
Jeg skal gi beskjed.

Jan
Administrator
Full Member

View Profile
« Reply #3 on: March 09, 2005, 08:20:32 PM »

Hei,

Straks hun får stempel med første års arbeids- og oppholdstillatelse kan du melde henne inn i folkeregisteret.
Da får hun personnummer med en gang.
Når det er iorden vil hun automatisk få tildelt en fastlege samt bli innkalt til vanlig kontroll som alle kvinner gjennomgår.
Egenandeler og slikt er det samme som for oss andre.

--
Jan

Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #4 on: March 09, 2005, 09:25:22 PM »

Hei,

Straks hun får stempel med første års arbeids- og oppholdstillatelse kan du melde henne inn i folkeregisteret.
Da får hun personnummer med en gang.
Når det er iorden vil hun automatisk få tildelt en fastlege samt bli innkalt til vanlig kontroll som alle kvinner gjennomgår.
Egenandeler og slikt er det samme som for oss andre.

--
Jan
Er ikke nødvendig , da politiet gir beskjed til folkeregisteret.
Som automatisk vil gi henne et person nummer som du får tildelt i posten.

Er litt usikker på om hun får samme fastlege med engang.
Pass bare på at hun får samme fastlege som deg, men det går an å bytte fastlege, bare ikke den har full liste.
Barn pleier å få morens fastlege.
Jan
Administrator
Full Member

View Profile
« Reply #5 on: March 09, 2005, 09:37:12 PM »

Er ikke nødvendig , da politiet gir beskjed til folkeregisteret.
Som automatisk vil gi henne et person nummer som du får tildelt i posten.
Det kommer ann på hvor dårlig tid du har, for det går fortere å dra innom folkeregisteret selv.

--
Jan

Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #6 on: March 09, 2005, 09:48:55 PM »

Tror jeg ikke
For siden politiet sender det til folkeregisteret,
så må nok de behandle saken først og siden gi deg et person nummer.
Du kunne jo risikere å få TO personnummer.

Datteren min ble registert på feil dato, sykehuset gjorde en feil og sa hun var født en dag tidliggere. Måtte søke skriftelig med korrigering fra sykehuset for å få riktig person nummer for riktig dag.
Person nummeret kom direkte i posten
Jan
Administrator
Full Member

View Profile
« Reply #7 on: March 09, 2005, 09:53:19 PM »

Vi fikk beskjed om å ordne det selv da hun hadde behov for å få minibank/visakort raskt.

--
Jan

Guest
Guest
« Reply #8 on: March 09, 2005, 10:00:51 PM »

Hei. Ja, du må absolutt tegne en forsikring på henne. En venn av meg hadde en cubansk venninne her på turistvisum for ett år siden. Politiet som avhørte han i forkant rådet han til det. Mener han betalte 1000 kr for en forsikring som varte en mnd (europeiske), litt dyrt, men det kan bli veldig dyrt hvis du ikke gjør det. Jeg vet ikke hvor lang saksgangen er før hun er innlemmet og får sykebehandlig på lik linje med oss, men hadde jeg vært deg hadde jeg ihvertfall ordnet noe for den første mnd, så får du se etterhvert.
Enram
Guest
« Reply #9 on: March 09, 2005, 10:26:40 PM »

Takk for innspillene, som er nyttige.
- UDI sier det politiet som avgjør søknad om familiegjenforening (og oppholdstillatelse).
- Hun kommer altså på 7 dages visum. Politiet i Oslo sier det vil vare tre/3 måneder før vi vil bli innkalt til et intervju, og ytterligere tre måneder, kanskje mer, for å avgjøre søkanden. (I andre kommuner skjønner jeg det hele kan være vgjort på noen uker?)
 - Det betyr at hun oppholder seg her i mer enn halvt år på 7-dags visumet.

Forstår jeg det riktig at hun hele tiden faller utenfor norsk helsehjelp?

Eller har jeg skjønt dette galt?
Pages: [1] 2
  Print  

Jump to: