Min kone kommer på et 7-dagers visum, og søker om familiegjenforening. Er det noen av deres som vet hvor fort hun blir innlemmet i Folketrygden? Bør jeg tegne en særlig sykeforsikring for den første tiden hun er i landet, i fall hun blir syk eller skulle bli utsatt for et eller annet uhell?
Min fastlege var svært svevende.
Hilsen Enram
Et meget godt og interresangt spørsmål
Når du får oppholdstillatelse får du personnummer og blir innlemmet i folketrygden og blir da tildelt fastlege(muligens du selv må skaffe fastlege)
Hun er gift med en norsk borger, men har samtidig ikke oppholdstillatelse og beregnes som en turist.
Men jeg tror det øyeblikket hun leverer en søknad om oppholdstillatelse , så tror jeg hun få en slags midlertidig oppholdstillatelse uten at jeg vet hvordan den vil tolkes.
Jeg har hørt om utlendinger som har vært på besøk i Norge, og hatt uhell og ikke hadde reiseforsikring, de fikk en meget høy sykehusregning.
Jeg ringte for flere år siden angående dette til forsikringselskap i Norge og fikk negativt svar på å få forsikret en utlending i Norge.
(men dette er flere år siden).
Personlig tror jeg legevakter, lokale legevakter vil behandle henne, mulignes kan regningen bli litt høyere.
Men siden hun er gift med deg og har en søknad om oppholdstillatelse(som i nesten alle tilfeller blir godkjent), så tror jeg myndighetene vil se igjen om fingrene og behandle henne gratis, i tilfelle hun må på sykhus.
Ringer du til legevakta, sosialkontor, trygdekontor, kommunal departementet, politi, UDI (hvis du kommer igjenom), så må de kunne svare på dette eller henvise deg til rette instans som kan svare på dette.
Kanskje noen andre innpå her vet mere eller har bedre svar ? :unsure:
Ringer du til disse instansene og får svar, så ville det vært hyggelig om du kunne gitt oss beskjed om hvordan regelverket fungere og hvordan dette problemmet blir løst.
Siden dette vil sikkert berøre mange andre i framtiden også.