habana.no :: Cuba Forum
May 21, 2012, 02:50:07 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Er Det Minibank På Flyplassen I Havanna?  (Read 1269 times)
Guest
Guest
« on: March 03, 2005, 01:33:14 PM »

Er det minibank i ankomsthallen på Jose Marti?
Guest_Lemon
Guest
« Reply #1 on: March 03, 2005, 02:51:13 PM »

Vet det er minibank på flyplassen, men ville nok heller vekslet inn Euro i vekslingskontorene mens du venter på bagasjen.
Cuba har 6 nummers pinkode, du skal enten taste 00 foran eller 0 foran og 0 bak.
men hva gjør du hvis det blir slukt?
Det hender dessverre noen ganger og du sliter på Cuba uten penger.

Jeg tar iallfall aldri sjansen på det!

Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #2 on: March 03, 2005, 03:29:30 PM »

Vet det er minibank på flyplassen, men ville nok heller vekslet inn Euro i vekslingskontorene mens du venter på bagasjen.
Cuba har 6 nummers pinkode, du skal enten taste 00 foran eller 0 foran og 0 bak.
men hva gjør du hvis det blir slukt?
Det hender dessverre noen ganger og du sliter på Cuba uten penger.

Jeg tar iallfall aldri sjansen på det!
Jåså, virker som vi har fått en turistguide til :lol:

Siden det ikke er muligheter for å kjøpe convertiable dollar i  utlandet.
Så har de oppgradert banktilbudet på flyplassen.
(ellers måtte turistene gå til byen med bagasje for å få gyldig betalingsmiddel :huh: )
Siden vi er på flyplassen , husk at det ikke er mulig å veksle de Cubanske dollarene tilbake til NOR, EURO, US. DOLLAR etter at du har passert passkontrollen på vei ut fra Cuba.

Som,Lemon sier så bruk helst vekslingkontor,bank.
Og husk at vekslingskontoret på Hotel National er oppe til cirka kl 18-19.
På Cadeca(bank) går det fort å bruke visa eller master kortet.
oppe sent og på Lørdager.

Er det kø foran en bank, benytt deg av din "viktige" turist status og gå til vakten ved døren.og vis ditt visakort, så kommer VIP personen først i køen.

Jeg anbefaler også å bruke bank i steden for Minibank, muligens er det bittelitte granne dyrere enn å bruke minibanken, men det er tryggere og raskere.
Og husk at du altid må vise passet ditt i banken, ved siden av visa eller mastercard kortet.

Og husk at du får riktig beløp, de gjelder også vekslingspenger du får tilbake ved kjøp i butikker, barer, osv......
Og pass også på at regningene du får er riktige, kan ofte være for høye.
Det er utrolig mange dårlige kalkulartorer i Cuba. :blink:  :rolleyes:  
« Last Edit: March 03, 2005, 03:32:34 PM by Chrismic » Logged
Guest_nina
Guest
« Reply #3 on: March 03, 2005, 06:05:40 PM »

Siden vi er på flyplassen , husk at det ikke er mulig å veksle de Cubanske dollarene tilbake til NOR, EURO, US. DOLLAR etter at du har passert passkontrollen på vei ut fra Cuba.

Så vidt jeg vet så får du bare vekslet tilbake til USD, siden Cuba gjerne vil kvitte seg med denne valutatypen og heller ha annen utenlandsk valuta å handle med, grunnet de stadige skjerpede tiltakene fra USA
Guest
Guest
« Reply #4 on: March 04, 2005, 01:39:49 PM »

Og har du CUC igjen etter passkontrollen kan du handle for de i butikkene innenfor og få igjen i USD.

Forøvrig kan jeg ikke fordra turister som gir seg selv VIP status som Chrismic kaller det og mener deres eget erænd er så jævla mye viktigere enn en cubaners.
Ufattelige mange europeere og amerikanere som oppfører seg som de eier verden og behandler som i dette tilfellet som dritt!
Makes me sick!

Pass på å ikke gå helt tom for penger før du går i banken, forbindelsen til bankene kan være brutt når du kommer dit og du må kanskje vente til neste dag!
Dette gjelder veldig ofte i Vinales. Men da innstiller man seg bare etter det!

Guest_Lemon
Guest
« Reply #5 on: March 04, 2005, 01:44:58 PM »

Pokker!
Glemte nicket!
Og mente at de behandlet cubanere som dritt

Jan
Administrator
Full Member

View Profile
« Reply #6 on: March 04, 2005, 08:15:46 PM »

Heisann,

Jeg skjønner ikke helt dette at det skulle være problemer med minibankkort på Cuba.
Når jeg leser hva dere skriver kan det nesten virke som om jeg er forfulgt av hell, men det kan jeg love at IKKE stemmer...

Jeg har tatt ut penger i minibank en masse steder på Cuba og har aldri hatt problemer.
(Har ikke forsøkt ute på landet...)
Har heller aldri måttet taste noen ekstra nuller.
Jeg har hørt om andre som sier dette, men har alltid bare tastet min kode, og ferdig med det.
Hvor var disse minibankene ?

Ellers, som Chrismic sier, så fungerer Cadeca'ene helt glimrende.

--
Jan

Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #7 on: March 05, 2005, 02:21:49 AM »

Og har du CUC igjen etter passkontrollen kan du handle for de i butikkene innenfor og få igjen i USD.

Forøvrig kan jeg ikke fordra turister som gir seg selv VIP status som Chrismic kaller det og mener deres eget erænd er så jævla mye viktigere enn en cubaners.
Ufattelige mange europeere og amerikanere som oppfører seg som de eier verden og behandler som i dette tilfellet som dritt!
Makes me sick!

For ordens skyld så er Chrismic en slik VIP turist. :ph34r:
Ikke pokker om jeg gidder stå en halvtime til en time i kø for å veksle penger.
Dette gjelder bare i byer utenom Havanna.
Håper du ikke ble for dårlig nå :unsure:

Første gangen, gikk jeg frem til vakta og spurte om de tok visakort, han slapp oss inn og henviste oss til visa luken, når jeg snudde meg i det vi gikk inn , da så jeg den store køen på andre siden av gaten. :blink:

Så hvis vi tar ut penger sammen i Vinalez , så skal jeg sitte på en fortau restaurang og nytte en kald heineken under parsollen, mens jeg gliser til deg som står ute i solen i køen Tongue

Bank køer er vel den eneste gangen jeg benytter meg av min viktige VIP turist statusen i Cuba.
Til min svake undskyldning, så er det ikke jeg som har bestemt at vi VIP turister skal få lov til å ta penger uten å stå i kø.
Og den ene luken er beregnet på turister og visakort, så egentlig er vi snille som lar Cubanere få lov til å bruke den luken også. Wink

Men jeg glemmer aldri den dagen, jeg skulle ta ut penger i den treige banken , som vi hadde der jeg bodde , litt utenfor Havanna, føre Cadecaen kom.
Stå der ved åpningstiden og de klarte å åpne et kvarter forsent, og da det var min tur kom kasserens hemmelige kjæreste og de stod utenfor banken og snakket sammen i 20 minutter før hun kom tilbake.
Og da hadde jeg en infeksjon i kroppen, og klarte så vidt å holde meg oppe på beina

Og ofte virket ikke linjen eller maskinen.
En gang skrev jeg under reisesjekkene, og leverte dem.
Men da godtok ikke min underskrift, så de sendte meg til hotel nacionalle , som tok dem uten problemmer.
Jeg sikkert tatt ut penger fra den kasseren 15 ganger, men han likte ikke reisesjekker så Sad

Flere ganger har jeg opplevd å måtte vente opptil 20 minutter for at de skal sjekke min underskrift, siden jeg har så elendig underskrift.
Må trene på underskriften min flere ganger, før jeg går i banken.
Og da blir jeg redd for at jeg skriver den ikke riktig, så blir den ofte veldig rar :rolleyes:

Ok, veksle i baren ved gaten(dårlig kurs ?) og bare få tilbake dollar ved veksling i avgangshallen  ?
Trodde cuba trengte dollar til å kjøpe mat fra USA ?
Pages: [1]
  Print  

Jump to: