habana.no :: Cuba Forum
May 21, 2012, 02:46:48 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Datadeler Inn I Cuba??håper På Raskt Svar  (Read 809 times)
mariposita
Newbie
*

View Profile
« on: July 25, 2006, 03:10:34 AM »

Holiiis!! Først og fremst må jeg hilse på alle cubavenner her på forumet. Dette er første gang jeg skriver her, så skjønt at denne siden finnes:)

Det jeg lurer på er om det er tillatt å innføre datadeler til Cuba?? Jeg ønsker å sende med venninnen min som skal dit et hovedkort og en microprosesor til venner av meg i Havanna, noe som er ganske viktig å få gjennomført.
Om det i såfall skulle være lovlig, finnes det et juridisk dokument (spansk eller engelsk) som venninna mi kan ta med seg for å eventuelt vise til tollerne på flyplass om de prøver å ta datadelene fra henne og i så måte forhåpentligvis unngå at de tar sakene fra henne??

Jeg sender forøvrig med en hel skolesekk (!) med gaver. Det er ganske åpenlyst at alt dette er gaver til cubanere.. jeg regner med at dette ikke burde være ulovlig på noe vis? Sender blant annet med en kremsalve, cd'er, gameboy, barberhøvler etc.

Blir kjempetakknemlig for svar, og gjerne så snart som mulig siden venninna mi drar i slutten av denne uka.  
YoSoyYo
Moderator
Full Member

Siempre 26

View Profile
« Reply #1 on: July 25, 2006, 12:33:37 PM »

Hei!
Velkommen hit til forumet!

Som svar til spørsmålet ditt får du sikkert mange meninger, her er ett:
Ifølge DHL kan man ta inn data deler til Cuba, men dette må avklares med Cuba's tollmyndigheter fra avsenderlandet på forhånd. Det betyr egentlig at du må høre på Den Cubanske ambassaden i Oslo. Jeg har personlig tatt inn lignende ting tidligere uten papirer eller noen form for problemer...
Etterhvert har jeg lært meg at dette handler om hvordan og hvem man reiser sammen med. En "Normal" turist og en som reiser med Cubansk ektefelle får forskjellig behandling i Tollen(og andre steder). Jeg har mest erfaring fra flyplassen i Havanna.

Mitt råd er da: Sjekk med ambassaden først. Hvis det ikke hjelper så må du gå utifra at delene kan bli tatt fra deg i tollen, men det er slett ikke sikkert. Hvis dette skulle skje så be for all del om kvittering eller ennå bedre knekk kortet og hopp på prosessoren før du gir det fra deg. Slik er det dessverre.
Jeg har også kjøpt hovedkort og ram på kjøpesentret Carlos III i Havanna, til blodpris såklart!
Lykke til.

Mvh
M
« Last Edit: July 11, 2007, 08:35:48 PM by YoSoyYo » Logged
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #2 on: July 26, 2006, 08:39:03 PM »

Jeg har sjekket litt på toll sidene til Cuba.
og finner ikke spesifisert der at det er forbudt å ta med seg datadeler til Cuba.
Utenom deler som har tilknyttning til internett, som f.eks ruter, hub, osv...

Det er jo litt betryggende at M sier at DHL vil kunne sende datadeler til Cuba.

Jeg har lest om mange som har tatt med datadeler til Cuba, men de har i nesten alle tilfeller tatt med seg en bærbar pc og sagt at det er deler til den bærbare datamaskinen din.

All bagasje til Cuba, blir bestrålt med røngenstråler.
Og de oppdager de fleste eletroniske produkter.
Plasser du ting i håndbagasjen så går den igjenom røngen maskinen.
Da kan de forlange å se igjenom håndbagasjen.
Har du en datamaskin med deg, må du ta opp den og åpne den, slik at de får sett på den, mange prøve å legge datadeler og ulovlige ting bak datamaskinen, og håper da at de bare vil oppdage datamaskinen ved røngenbestrålingen, at de ulovlige tingene vil "blandes" med datamaskinen og at de da tror at de delene er deler inne i datamaskinen.

Blir det oppdaget eletroniske deler i din hovedbagasje, vil det bli skrevet på bagasjelappen, f.eks DVD, og da vil kontrolløren som sjekker disse bagasjetaggene ved utgangen sende deg til "tollbordet".
Til og med små DVD på høykant i kofferter blir oppdaget i røngen bestrålingen.

Få et papir fra ambassenden om at du kan ta med deg eletroniske ting til Cuba, har jeg aldri hørt om, tror jeg bare er tull og om du vil få det er en annen sak, for det er noe med hvor mye gaver du kan ta med til cuba
(og forresten er Ambassaden sommerstengt for tiden )

I følge reglemangnet kan du på papiret ta med deg bare pesronlige ting eller gaver for 50 CUC til Cuba.
Over 50 CUC til 250 CUC blir prosent vis "skattet".
Over 250 CUc er 100% tilleggs skatt.
Da kan de i relatiteten forlange 100 CUC for en f.eks gameboy som du betalte cirka "100 CUC" for i Norge.

Og det er Nordmenn som har blitt stoppet, og hvor tollen har vurdert at ting i bagasjen er gaver.
F.eks dame og barneklær eller leker, er vel ikke pesonlige ting for en mannelig reisende, hvis han ikke er pedofil eller transevitt B)
Eller Mach 3 barberblader hos en kvinnelig reisende.

Da må betale eller gi i fra deg gavene.
Og nå har det kommet nye systemer med at du må betale en del for at de oppbevarer ulovlige ting til du reiser igjen.
F. eks blir du tatt med en DVD, og du skal være 3-4 uker i Cuba, vil avgiftene bli så store at det vil lønne seg å bare legge den igjen i tollen.
og som M sier, knus den eller ikke la dem få med seg kabler, fjernkontroller, så de ikke får brukt den.

Må du igjenom tollen, og de forlanger betaling.
Så kan du prøve deg på to varianter.
Enten så forstår du ikke spansk i hele tatt og det blir helt umulig å få deg til å forstå og da gir de til slutt  opp og lar deg bare gå med dine gaver.
Eller så prater du så godt spansk at du argumentere og stå på din krav om at dette er personlige ting eller at du vil betale mindre.
Da kan det hende at de til slutt gir opp.
En mellom ting med at du skjønner litt spansk , men klarer ikke å arguementer for deg, pleier å føre til å tap i "toller duellen" B)
Men noen artikler som DVD, vil du aldri få med deg inn, uansett hvor mye du forstår eller krangler.

Og siden all bagasje blir gjenomlyst , så kan det ha sine fordeler og bakdeler å samle alle gaver på et sted eller spredt rundt i bagasjen.
Flere steder med gaver, kan lettere oppdage gavene, men føre til at de ikke oppdager alle gavene.
Men alt i en skolesekk, kan føre til at alt blir tatt.
Du får tenke ut dette selv...hvor du skal legge gavene.

M, sier at han har kjøpt datadeler i Cuba ?
Jeg vet ikke hva slags deler han kjøpte.
Men det er bare Cubanere med spesielle lisencer som har lov til å kjøpe data deler.
For det forbudt for vanlige Cubanere å ha datamaskiner.

Om du får med deg alle gavene inn ?
Umulig å si.
Du kan være heldig eller uheldig .
Og påstå at dette er dine personlige ting , skulle du bli tatt.

Men, antageligvis så går det vel greit.
M,s poeng om hvem som blir stoppet i tollen stemmer godt.

Jeg savner en laptop i din bagasje, da ville det blitt lettere å forklare datadelene.

Men, som sagt før så¨er det mange som har fått med seg datadeler inn i Cuba.
DVD eller VCR er mye vanskligere å smugle med seg inn.
Tok min VCR og PS2 i tollen I 2003, fikk igjen PS2.
Ellers så har de aldri tatt noe fra meg.

Oppdager du at de har skrevet DVD eller tollinspeksjon på baggasjelappen din, så kan du kontakte de som jobber ved bagasjeutleveringen (ikke tollere) og de kan for et dessverre høyt beløp (gjerne 100 CUC , få den igjenom tollen).
Det var i allefall slik før..

I 90% av de gangene du går igjenom tollen i Norge, blir du aldri stoppet.
Slik er det nesten med Cuba også.

Ta med deg gavene og lykke til  Wink

« Last Edit: July 11, 2007, 08:37:18 PM by YoSoyYo » Logged
Pages: [1]
  Print  

Jump to: