En liten gavepakke til Chrismic dette her antar jeg.
Men håper andre med erfaring også svarer.
Noen ganger er det greit å ha Chrismic, selv om man kan bli litt lei han og at han kan være en pain in the aas
Som sagt før planlegger jeg å flytte til Cuba for ett år eller lengere, i juni
Vurderer de samme planene, faktisk fra Juni og et til to år, skal være litt forsiktig med å planlegge for mye da , man aldri vet hva som kan skje på Cuba.
Vi skal ikke se bort fra at Castro død eller avgang kan skape problemmer og vold på Cuba.
Lemon, siden min kone antageligvis reiser til føre meg, kan du da holde meg i hånden under flyturen , da jeg har litt flyskrekk, og min kone ikke er der, trenger det særlig under take off og landing :unsure:
Har lest en masse og som vanlig med Cuba relaterte ting er det mye forskjellig info.
Tror jeg har skrevet om dette før, kanskje her eller på Absolute Cuba, eller på det gamle Green Screen forumet som bare er oppe fo å leses, der står det mye og ved å bruke søkefunksjonene kan man få ut mye informasjon der.
Så hva er need-to-know?
Hvor mye penger må jeg har enten totalt eller hver måned? Tenker da på kravet fra myndighetene for utlendinger bosatt der. Eller er det kanskje ikke reelt?
Lovlig for meg å jobbe for norske firma og få lønn via Norge?
Må ut hver 11 mnd hvis gift, right? Holder med en dag?
Du har nå fått A2 visum, som gir deg rett til å bo sammen med han.
Tror ikke det er noe problem for deg å få det flere ganger i Norge.
Faktisk har jeg en teori på at siden Ambassaden lever på de pengene de får , så gir de ut A2 til de som er ordentlige.(775 kroner).
Men skal du gifte deg med han I Cuba i sommer ?
For dere må vel være gift for at han skal få PRE tillatelse for å besøke Cuba 11 måneder av gangen, men nå skal jo han ikke ut av Cuba ennå.
Og du får lov til å være på Cuba, så lenge han er der, på hans PRE tillatelse.
Nå ble jeg litt usikker , men tro at dette ikke er noe stort problem, men at dere nok bør gifte dere og få PRE. og husk dette kan ta litt tid, å få PRE.
For A2 visumet du får i Norge, kan være opptil 3 måneder, men da må det fornyes, og jeg er litt redd for at ditt A2 familievisum ikke kan bli fornyet, siden du ikke er gift med han.
For immigrationen i Pinar del Rio eller Havanna, kan se lovverket anderledes og si at du ikke har rett til A2 visum uten å være gift.
Min kone ble utvist av Cuba i år 2000, pågrunn av feiltolkning fra cubanske ambassade i Stockholm (ikke noe stort og alvorlig problem, bare at hun måtte reise ut tidliggere en det vi trodde og ville).
Så jeg anbefaler deg å gifte deg , i tilfelle problemmer med anderledes tolkning av lovverket fra immigrasjonen i Cuba.
Og som jeg har skrevet om før, så måtte jeg fornye mitt A2 visum hver måned hos Las Tunas immigrationen, mens hos Havanna immgrasjonen bare hver 3 måned.
Så jeg valgte å gjøre det hver gang i Havanna.(25 dollar i "frimerker", kjøpes i banken)
Tror du må/bør registere at du bor hos hans familie, koster noen få dollar (5 ?), eieren av huset må da være med for å vise papirer.
Når politiet og immigrasjonen besøkte mitt bosted i Havanna, viste vi fram dette papiret.
Er litt tvilende til det med å jobbe for et norsk firma i Cuba, for det første finnes der slike jobber i Cuba ?
Og prossesen for å få arbeidstillatelse, er sikkert stor.
Kan for eksempel en norsk hjelpeorganisjon, si at de vil opprette en stilling i Cuba, og at Cubanske myndigheter godtar det, og særlig det at du skal utføre ditt arbeid i Vinalez, vil da anta at Havanna, vil da være et mere naturlig sted for et slikt arbeid.
Og uten at jeg vet for mye om det, så tror jeg ikke levevilkårene for deg vil bli lettere, muligens vanskligere med en arbeidtillatelse, da ,muligens andre regler kan komme inn i bildet, kanskje du da må leie en leilighet i Cuba.
Kan du få et sammarbeid med en Norsk organisasjon, få en avtale om at du undersøker, skriver en rapport om et eller annet i Cuba, og får litt penger fra dem til din Norske bankonto.
Og bare vær I Cuba på A2 visum.
Men skal du begynne å interjue personer og likende, så bør du holde en lav profil, siden myndigheten vil tro at du utfører et arbeid og da er i Cuba på feil tillatelse eller grunnlag.
Det er mange journalister som har kommet til Cuba på turistvisum, men som har blitt kastet ut av Cuba etter at de ble oppdaget mens de interjuet og tok bilder av personer.
Jeg kan muligens få oppholdstillatelse på Cuba(litt sikker :unsure: ), siden jeg er gift med en Cubaner, fast inntekt, og kan putte 5 tusen dollar i en Cubansk bank. Muligens kan det at min kone har PRE og oppholdstillatelse I Norge , ikke gi meg rett til oppholdstillatelse i cuba, muligens kan jeg få det på eget grunnlag.
Ved å leve sammen med din Cubaner på PRE tillatelse, stilles det i realiteten ingen krav fra myndigheten på hvor mye penger du har til rådighet eller om du har fast inntekt.
Men, du kan blir stoppet i passkontrollen og de vil ha dokumentasjon på hvordan du skal overleve i Cuba.
Men , de antar vanligvis at utlendinger har penger nok til å bo i Cuba, skulle du bli stoppet, som jeg aldri har hørt noen andre blitt før, så er det bare å finne opp noen historier, med at du har penger på kreditkort, som du viser frem og at du får penger, en eller annen historie de får problemmer med å undersøke, men de kan be deg om dokumentasjon.
Denne muligheten til å bo på Cuba enten 11 måneder eller 11 måneder og 29 dager, er , kan fornyes ved en annen Cubansk ambassade i utlandet, da dere kjøper et nytt A2 familevisum eller et nytt turist visum.
Men da skal Cubaneren også ut av Cuba
Da blir jeg litt usikker igjen, siden han bor fast i Cuba.
Du må spørre Cubanske ambassaden i Oslo eller Immigrasjonen / jurdiske konsulatet i Havanna (ikke i Pinar del Rio, de kan feilinformere deg), om prosedyren for at du kan bli lenge i Cuba, siden han bor der.
Hvordan skal du overleve i Cuba, hvis du ikke får arbeid,
lån fra lånekassen ? , mens du gjøre et prosjekt i forbindelse med din utdanning,
Giftermål med cubaner; automatisk felleseie?
Hvis alt skulle skjære seg vil han da ha krav på halvparten av leiligheten min, feks?
Leiepris på hus? Dyrt og i det hele tatt mulig?
Vet det ikke går for min del og at jeg må holde meg unna.
Leste et sted, på cuba amor var det vel at man som bosatt og cubanskgift får sin egen rasjoneringsbok eller blir regnet med i min kjæres bok.
Og at jeg ikke kan reise inn og ut som jeg vil?
Tviler sterkt på dette men.
Som utlending i Cuba, kan du ikke eie noen ting i prinsippet, din mann eller famile kan det.
Kjøper du nytt hus, bil eller inventar, møbler i Cuba, blir det som regel din families eiendom , og Ting som du kjøper i Cuba kan du ta ut fra Cuba eller plassere det i et annet hus.
Hus har du ikke lov til å eie.
Bil , kan det bli problematisk å få solgt eller ta ut fra Cuba, er usikker på om du har lov til å kjøpe bil, muligens hvis du får arbeidstillatelse, har hørt at bare oppholdstillatelse ikke gir deg rett å kjøpe bil.
Men , det er så mye regler og unntak i Cuba.
Deling som i skillsmisse forhold i Norge, funkere egentlig ikke der, da er det bare å ta med seg det du har kjøpt og håpe at det går uten vold og store diskusjoner.
I Norge kan du få selveie.
Og skillsmisse reglene i Norge, er at, det du tar med deg inn i et ekteskap kan du i realiteten ta med deg ut igjen.
Og han må bo i Norge, for å ha rettigheter.
De fleste Cubanere som skiller seg i Norge, har aldri fått noe særlig med seg ut av ekteskapet, muligens en bærbar stero de har kjøpt for sine egne penger.
Så han får ikke halvparten av din leilighet , hvis dere gifter dere.
Å leie en leilighet i Vedado, koster cirka 400 dollar pr. måned.
Da vil 100 dollar gå til eieren og 300 dollar til myndighetene.
Men, du skal vel bo hos din familie, som er gratis.
Du får ingen rasjoneringsbok, bare tull.
Hvorfor skulle en utlending få det :lol: :lol: .
Men de cubanere som flytter utenlands, blir strøket i rasjoneringsboken og muligens kan din mann bli det hvis dere blir gift.
men det blir vel ikke det store økonomiske tapet.
Andre skatter og utgifter som kan komme overraskende?
SKal skaffe meg hest og vet at den vil beskattes.
Hunder bryr de seg heldigvis lite om
Ingen jeg kjenner til.
Men må hesten stå i ditt navn, og er det stor skatt på en hest som skal brukes som en fritidsaktivitet ?
Jeg lurer heller på om en hest kan bli solgt , for å bare brukes som en fritidssyssel.
Det å få tillatelse til å bo lenge på Cuba, gir deg egentlig ingen andre forskjeller eller fordeler fra vanlige turister, utenom det at du kan bo gratis hos familie.
Spør Cubanske ambassaden i Norge eller immigrasjon/jurdiske konsulatet I Havanna, muligens vet den Norske ambassaden i Cuba om hvordan du kan bo 11 måneder i Cuba(siden Cubaneren ikke bor i utlandet).
Og vær sikker på at du blir ordentlig forstått og at de svarer riktig på ditt spørsmål, for å slippe misforståelser og problemmer.
Og at du ikke får problemmer senere i Cuba.
Og jeg tror du bare bør kjøpe en enveis billett, siden en tur/retur billet over 6 mnd koster over 14.000 kroner og må brukes innen et år.
Og ikke glem reiseforsikring, 1 årig fra Vesta , koster cirka 10.000 kroner.
Europeiske mye dyrere.
Har du ikke reiseforsikring, kan du ende opp på dårlige og nesten helsefarlige sykehus, og at du blir presentert en sykehus regning, som kan være veldig høy.
Er det noe mere, så bare spør
Og får å svare på ditt andre innlegg, så bør ikke dette bli noe problem, hvis dere gifter dere og gjør forbredelsene på forhånd.
Du bør begynne å ordne papirene nå, så alt er klart når du reiser i Juni.
Og husk å spør myndigheter for å få korrekt informasjon.
Særlig ,om du kan bo der i 11 måneder og om han må ha PRE på forhånd, før du kan ikke være lengere på Cuba, enn 2 måneder som vanlig turist.
Mange utlendinger kommer inn på vanlig turist visum som gjelder for en måned, som fornyes for en måned til i Cuba.
Når disse to månedene går ut, reiser de enten til Cancun eller Bahamas, og kjøper nytt turistvisum der og reiser tilbake samme dag for å bli to nye måneder, slik kan du holde på i evigheter.
Cancun flybillett T/R + visum koster cirka 2500 kroner.
Er litt usikker på om reisebyråene i Cancun , bare vil selge det turistvisum, men mange sier at du kan få det ved ankomst på Jose Marti flyplassen, muligens litt dyrere pris.
Jeg er mere usikker , på hvordan du skal overleve økonomisk.
Og ha en liten juge historie i bakhånden, hvis du blir spørt om hvordan dere skal overleve økonomisk så lenge i Cuba.