habana.no :: Cuba Forum
May 21, 2012, 02:45:23 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1] 2
  Print  
Author Topic: Bo På Cuba  (Read 10489 times)
Lemon
Full Member

View Profile
« on: February 14, 2005, 12:18:16 AM »

En liten gavepakke til Chrismic dette her antar jeg.
Men håper andre med erfaring også svarer.

Som sagt før planlegger jeg å flytte til Cuba for ett år (siden får man se) i juni

Har lest en masse og som vanlig med Cuba relaterte ting er det mye forskjellig info.

Så hva er need-to-know?

Hvor mye penger må jeg har enten totalt eller hver måned? Tenker da på kravet fra myndighetene for utlendinger bosatt der. Eller er det kanskje ikke reelt?

Lovlig for meg å jobbe for norske firma og få lønn via Norge?

Må ut hver 11 mnd hvis gift, right? Holder med en dag?

Giftermål med cubaner; automatisk felleseie?
Hvis alt skulle skjære seg vil han da ha krav på halvparten av leiligheten min, feks?

Leiepris på hus? Dyrt og i det hele tatt mulig?
Vet det ikke går for min del og at jeg må holde meg unna.

Leste et sted, på cuba amor var det vel at man som bosatt og cubanskgift får sin egen rasjoneringsbok eller blir regnet med i min kjæres bok.
Og at jeg ikke kan reise inn og ut som jeg vil?
Tviler sterkt på dette men.

Andre skatter og utgifter som kan komme overraskende?
SKal skaffe meg hest og vet at den vil beskattes.
Hunder bryr de seg heldigvis lite om Wink
Lemon
Full Member

View Profile
« Reply #1 on: February 14, 2005, 12:22:46 AM »

Og for å være litt føre var her

Ja, jeg er fullt klar over at det blir vanskelig på alle måter.

Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #2 on: February 14, 2005, 02:45:11 AM »

En liten gavepakke til Chrismic dette her antar jeg.
Men håper andre med erfaring også svarer.

Noen ganger er det greit å ha Chrismic, selv om man kan bli litt lei han og at han kan være en pain in the aas  Tongue
Som sagt før planlegger jeg å flytte til Cuba for ett år eller lengere, i juni

Vurderer de samme planene, faktisk fra Juni og et til to år, skal være litt forsiktig med å planlegge for mye da , man aldri vet hva som kan skje på Cuba.
Vi skal ikke se bort fra at Castro død eller avgang kan skape problemmer og vold på Cuba.
Lemon, siden min kone antageligvis reiser til føre meg, kan du da holde meg i hånden under flyturen , da jeg  har litt flyskrekk, og min kone ikke er der, trenger det særlig under take off og landing :unsure:

Har lest en masse og som vanlig med Cuba relaterte ting er det mye forskjellig info.
Tror jeg har skrevet om dette før, kanskje her eller på Absolute Cuba, eller på det gamle Green Screen forumet som bare er oppe fo å leses, der står det mye og ved å bruke søkefunksjonene kan man få ut mye informasjon der.

Så hva er need-to-know?

Hvor mye penger må jeg har enten totalt eller hver måned? Tenker da på kravet fra myndighetene for utlendinger bosatt der. Eller er det kanskje ikke reelt?

Lovlig for meg å jobbe for norske firma og få lønn via Norge?

Må ut hver 11 mnd hvis gift, right? Holder med en dag?

Du har nå fått A2 visum, som gir deg rett til å bo sammen med han.
Tror ikke det er noe problem for deg å få det flere ganger i Norge.
Faktisk har jeg en teori på at siden Ambassaden lever på de pengene de får , så gir de ut A2 til de som er ordentlige.(775 kroner).

Men skal du gifte deg med han I Cuba i sommer ?
For dere må vel være gift for at han skal få PRE tillatelse for å besøke Cuba 11 måneder av gangen, men nå skal jo han ikke ut av Cuba ennå.
Og du får lov til å være på Cuba, så lenge han er der, på hans PRE tillatelse.

Nå ble jeg litt usikker , men tro at dette ikke er noe stort problem, men at dere nok bør gifte dere og få PRE. og husk dette kan ta litt tid, å få PRE.
For A2 visumet du får i Norge, kan være opptil 3 måneder, men da må det fornyes, og jeg er litt redd for at ditt A2 familievisum ikke kan bli fornyet, siden du ikke er gift med han.
For immigrationen i Pinar del Rio eller Havanna, kan se lovverket anderledes og si at du ikke har rett til A2 visum uten å være gift.

Min kone ble utvist av Cuba i år 2000, pågrunn av feiltolkning fra cubanske ambassade i Stockholm (ikke noe stort og alvorlig problem, bare at hun måtte reise ut tidliggere en det vi trodde og ville).

Så jeg anbefaler deg å gifte deg , i tilfelle problemmer med anderledes tolkning av lovverket fra immigrasjonen i Cuba.
Og som jeg har skrevet om før, så måtte jeg fornye mitt A2 visum hver måned hos Las Tunas immigrationen, mens hos Havanna immgrasjonen bare hver 3 måned.
Så jeg valgte å gjøre det hver gang i Havanna.(25 dollar i "frimerker", kjøpes i banken)
Tror du må/bør registere at du bor hos hans familie, koster noen få dollar (5 ?), eieren av huset må da være med for å vise papirer.
Når politiet og immigrasjonen besøkte mitt bosted i Havanna, viste vi fram dette papiret.

Er litt tvilende til det med å jobbe for et norsk firma i Cuba, for det første finnes der slike jobber i Cuba ?
Og prossesen for å få arbeidstillatelse, er sikkert stor.
Kan for eksempel en norsk hjelpeorganisjon, si at de vil opprette en stilling i Cuba, og at Cubanske myndigheter godtar det, og særlig det at du skal utføre ditt arbeid i Vinalez, vil da anta at Havanna, vil da være et mere naturlig sted for et slikt arbeid.
Og uten at jeg vet for mye om det, så tror jeg ikke levevilkårene for deg vil bli lettere, muligens vanskligere med en arbeidtillatelse, da ,muligens andre regler kan komme inn i bildet, kanskje du da må leie en leilighet i Cuba.
Kan du få et sammarbeid med en Norsk organisasjon, få en avtale om at du undersøker, skriver en rapport om et eller annet i Cuba, og får litt penger fra dem til din Norske bankonto.
Og bare vær I Cuba på A2 visum.
Men skal du begynne å interjue personer og likende, så bør du holde en lav profil, siden myndigheten vil tro at du utfører et arbeid og da er i Cuba på feil tillatelse eller grunnlag.

Det er mange journalister som har kommet til Cuba på turistvisum, men som har blitt kastet ut av Cuba etter at de ble oppdaget mens de interjuet og tok bilder av personer.

Jeg kan muligens få oppholdstillatelse på Cuba(litt sikker  :unsure: ), siden jeg er gift med en Cubaner, fast inntekt, og kan putte 5 tusen dollar i en Cubansk bank. Muligens kan det at min kone har PRE og oppholdstillatelse I Norge , ikke gi meg rett til oppholdstillatelse i cuba, muligens kan jeg få det på eget grunnlag.

Ved å leve sammen med din Cubaner på PRE tillatelse, stilles det i realiteten ingen krav fra myndigheten på hvor mye penger du har til rådighet eller om du har fast inntekt.
Men, du kan blir stoppet i passkontrollen og de vil ha dokumentasjon på hvordan du skal overleve i Cuba.
Men , de antar vanligvis at utlendinger har penger nok til å bo i Cuba, skulle du bli stoppet, som jeg aldri har hørt noen andre blitt før, så er det bare å finne opp noen historier, med at du har penger på kreditkort, som du viser frem og at du får penger, en eller annen historie de får problemmer med å undersøke, men de kan be deg om dokumentasjon.

Denne muligheten til å bo på Cuba enten 11 måneder eller 11 måneder og 29 dager, er , kan fornyes ved en annen Cubansk ambassade i utlandet, da dere kjøper et nytt A2 familevisum eller et nytt turist visum.
Men da skal Cubaneren også ut av Cuba

Da blir jeg litt usikker igjen, siden han bor fast i Cuba.
Du må spørre Cubanske ambassaden i Oslo eller Immigrasjonen / jurdiske konsulatet i Havanna (ikke i Pinar del Rio, de kan feilinformere deg), om prosedyren for at du kan bli lenge i Cuba, siden han bor der.

Hvordan skal du overleve i Cuba, hvis du ikke får arbeid,
lån fra lånekassen ? , mens du gjøre et prosjekt i forbindelse med din utdanning,

Giftermål med cubaner; automatisk felleseie?
Hvis alt skulle skjære seg vil han da ha krav på halvparten av leiligheten min, feks?

Leiepris på hus? Dyrt og i det hele tatt mulig?
Vet det ikke går for min del og at jeg må holde meg unna.

Leste et sted, på cuba amor var det vel at man som bosatt og cubanskgift får sin egen rasjoneringsbok eller blir regnet med i min kjæres bok.
Og at jeg ikke kan reise inn og ut som jeg vil?
Tviler sterkt på dette men.

Som utlending i Cuba, kan du ikke eie noen ting i prinsippet, din mann eller famile kan det.
Kjøper du nytt hus, bil eller inventar, møbler i Cuba, blir det som regel din families eiendom , og Ting som du kjøper i Cuba kan du ta ut fra Cuba eller plassere det i et annet hus.
Hus har du ikke lov til å eie.
Bil , kan det bli problematisk å få solgt eller ta ut fra Cuba, er usikker på om du har lov til å kjøpe bil, muligens hvis du får arbeidstillatelse, har hørt at bare oppholdstillatelse ikke gir deg rett å kjøpe bil.
Men , det er så mye regler og unntak i Cuba.
Deling som i skillsmisse forhold i Norge, funkere egentlig ikke der, da er det bare å ta med seg det du har kjøpt og håpe at det går uten vold og store diskusjoner. Shocked

I Norge kan du få selveie.
Og skillsmisse reglene i Norge, er at, det du tar med deg inn i et ekteskap kan du i realiteten ta med deg ut igjen.
Og han må bo i Norge, for å ha rettigheter.
De fleste Cubanere som skiller seg i Norge, har aldri fått noe særlig med seg ut av ekteskapet, muligens en bærbar stero de har kjøpt for sine egne penger.
Så han får ikke halvparten av din leilighet , hvis dere gifter dere.

Å leie en leilighet i Vedado, koster cirka 400 dollar pr. måned.
Da vil 100 dollar gå til eieren og 300 dollar til myndighetene.
Men, du skal vel bo hos din familie, som er gratis.

Du får ingen rasjoneringsbok, bare tull.
Hvorfor skulle en utlending få det  :lol:  :lol: .
Men de cubanere som flytter utenlands, blir strøket i rasjoneringsboken og muligens kan din mann bli det hvis dere blir gift.
men det blir vel ikke det store økonomiske tapet.

Andre skatter og utgifter som kan komme overraskende?
SKal skaffe meg hest og vet at den vil beskattes.
Hunder bryr de seg heldigvis lite om

Ingen jeg kjenner til.
Men må hesten stå i ditt navn, og er det stor skatt på en hest som skal brukes som en fritidsaktivitet ?
Jeg lurer heller på om en hest kan bli solgt , for å bare brukes som en fritidssyssel.

Det å få tillatelse til å bo lenge på Cuba, gir deg egentlig ingen andre forskjeller eller fordeler fra vanlige turister, utenom det at du kan bo gratis hos familie.

Spør Cubanske ambassaden i Norge eller immigrasjon/jurdiske konsulatet  I Havanna, muligens vet den Norske ambassaden i Cuba om hvordan du kan bo 11 måneder i Cuba(siden Cubaneren ikke bor i utlandet).
Og vær sikker på at du blir ordentlig forstått og at de svarer riktig på ditt spørsmål, for å slippe misforståelser og problemmer.
Og at du ikke får problemmer senere i Cuba.

Og jeg tror du bare bør kjøpe en enveis billett, siden en tur/retur billet over 6 mnd koster over 14.000 kroner og må brukes innen et år.

Og ikke glem reiseforsikring, 1 årig fra Vesta , koster cirka 10.000 kroner.
Europeiske mye dyrere.

Har du ikke reiseforsikring, kan du ende opp på dårlige og nesten helsefarlige sykehus, og at du blir presentert en sykehus regning, som kan være veldig høy.

Er det noe mere, så bare spør  Smiley

Og får å svare på ditt andre innlegg, så bør ikke dette bli noe problem, hvis dere gifter dere og gjør forbredelsene på forhånd.
Du bør begynne å ordne papirene nå, så alt er klart når du reiser i Juni.
Og husk å spør myndigheter for å få korrekt informasjon.
Særlig ,om du kan bo der i 11 måneder og om han må ha PRE på forhånd, før du kan  ikke være lengere på Cuba, enn 2 måneder som vanlig turist.

Mange utlendinger kommer inn på vanlig turist visum som gjelder for en måned, som fornyes for en måned til i Cuba.
Når disse to månedene går ut, reiser de enten til Cancun eller Bahamas, og kjøper nytt turistvisum der og reiser tilbake samme dag for å bli to nye måneder, slik kan du holde på i evigheter.
Cancun flybillett T/R + visum koster cirka 2500 kroner.
Er litt usikker på om reisebyråene i Cancun , bare vil selge det turistvisum, men mange sier at du kan få det ved ankomst på Jose Marti flyplassen, muligens litt dyrere pris.

Jeg er mere usikker , på hvordan du skal overleve økonomisk.
Og ha en liten juge historie i bakhånden, hvis du blir spørt om hvordan dere skal overleve økonomisk så lenge i Cuba.

Lemon
Full Member

View Profile
« Reply #3 on: February 14, 2005, 11:27:09 PM »

Takk for svar!
Skal maile den norske ambassaden der en dag også, når man har litt bedre tid.

Har tenkt å leve på leieinntekter på utleie av leiligheten, men blir ikke mer en toppen 2000 i mnd, så intet fett liv. Kan sette inn litt penger i banken også men spørs om jeg klarer 5000 CUC, men skal nok gå.

Ideen om jobb er meget løst svevende enda, det jeg har tenkt er å sende en åpen søknad til alle norske reiseselskap som har Cuba på programmet. De har alle dagsturer til Viñales. Og tenkte jeg skulle prøve å selge meg inn som guide der på deler av turen, først legge opp en rute hvor de kan se litt mer spennende ting som turister flest går glipp av. Feks den fantastiske botaniske hagen der som er drevet av to santeria prestinner. Min tanke er at mange som velger pakketurer heller ikke snakker spansk og en guidet tur på norsk fra en lokalboende kanskje kan være en ide. Og så kan jeg fortelle om livet der, som de ser lite av fra sine fancy hotelresorter. Hey, jeg kan til og med dresse meg opp i min cubanske militæruniform og ri på hesten min foran bussen med en sigar i kjeften om det så skal være  Tongue
Null ide om det vil slå an, men testet ideen på noen som var veldig positive, og ville nok likt det selv om jeg var i et helt fremmed land og så kunne jeg plutselig langt borte i ingenmannsland få en time eller to timers guiding av en fastboende landsmann.
Har også reiselivutdanning, og kan snakke svorsk  Cheesy
Så jeg får krysse fingre. Kom gjerne med tilbakemeldinger på hva dere synes! En ide eller helt borte i natta?

Ca hvor lang tid tar PRE og cuanta costa?
Da må han ha pass også ikke sant?

Hesten må nok stå i min kjæres navn den også, og hest som fritidssyssel er ikke noe problem så lenge man betaler skatt.
Koster en 200 CUC for en hest med sal, hodelag og grime.

Så du flytter ned du også?
Bra, ikke bare jeg som er gal altså Smiley

Holde deg i hånden? Nei, holder aldri fremmede gamle menn i hånden  Cheesy
Kaster heller over en flaske rom!

Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #4 on: February 15, 2005, 10:55:50 AM »

Holde deg i hånden? Nei, holder aldri fremmede gamle menn i hånden  Cheesy
Kaster heller over en flaske rom!
Nå må du slutte med denne mobbingen :huh:
Jeg, gammel mann ?
Jeg er da ikke så gammel.
Hvor gammel tror du jeg er ?
Og hvor gammel er du ?

Uansett min alder, så føler jeg meg ikke gammel, men ung.
Og kan oppføre meg  som en unge.
Og i går kom en kamerat av min eldste sønn innom for å snakke med meg, fordi han liker å snakke med meg.
Og har blitt kåret til den kuleste faren av klassekameratene til min yngste sønn
Og mine venner i Cuba er fra 23 -30 år gamle, vi går flott overens, i tider litt for godt, men det er en annen historie som ikke endte så godt :ph34r:
Faktisk, så er det å beholde "barnet" i seg selv , med på å holde deg frisk og ung i tankene.
Og du finner ingen viker i mitt hår, som har begynt å krype innover, noen få gråe hår, men det er bare sjarmerende. Wink
og jeg elsker tv-spill

Slapp av, jeg har lest alt som finnes av bøker for de med flyskrekk, så nå kan jeg alle lyder ombord i et fly og vet hva hver lyd innbærer.
Og har forstått at turburlens ikke kan brekke vingen.
Er nå egentlig bare litt redd for take-off, som er den farligste fasen i en flyreise, og du får mere trøbbel ved å gi meg en flaske rom.

Takk for det ungjenta mi Tongue
« Last Edit: February 15, 2005, 11:04:29 AM by Chrismic » Logged
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #5 on: February 15, 2005, 12:45:38 PM »

Beklager Lemon
Men etter å lest ditt innlegg, så tror jeg mine svar kan bli litt pessemistiske, men nå er jo du en optimist, som har klart å få til ting før ,som vi ikke trodde av mulig (A2).
Og selv så tror jeg alt er mulig, hvis man selv vil.
Forut sett at man søker, planlegger og griper de sjansene som skulle dukke opp.

Ja, jeg er allerede litt gal, fordi jeg har faktisk over 5 måneders sammenhengende opphold i Cuba.
Blir som å bo der det.

De 5000 cuc, skal du bare glemme.
Oppholdstillatelse i Cuba, har jeg diskutert med mange andre på diverse diskusjonsforum, og vi har funnet ut at det er vanskelig å få, Norske .amb i cuba, sier det samme på sine sider.
Som jeg skrev i mitt svar til deg, så må du ha en fast inntekt i Cuba for å få det, og du er vel ingen pensjonist.
Og det er faktisk ikke så stor forskjell på det å ha oppholdstillatelse og være der på en slags Pre tillatelse i over 11 måneder, selv om det innbærer at du må ut og inn i Cuba etter 11 måneder.

Og faktisk kan en oppholdtilatelse gi deg mere problemmer, fordi de vil antageligvis sjekke ut din bolig, og består den av for mange familiemedlemmer , så må du leie en bolig, noe de ikke bryr seg om med pre.
Med et 11 måneders opphold, trenger du bare A2 visum og fornye det hver 3 måned, enkelt og greit. ingen spørsmål og ingen søknader å fylle ut som koster penger.
Selv om jeg oppfyller kravene for opphold, så bor jeg i Cuba, på den 11 månders regelen.
(men, husk å sjekk ut dette med din manns PRE og at du skal bo der lenge, med Nor .amb i Cuba og helst med Cubanske myndigheter).

Hvis dere skal overleve med 2000 kroner i måneden i Cuba, så blir det lite.
Men, alt er relativt,
10 dollar dagen vil nok gi et veldig enkelt og nøkternt liv, med lite luksus og få muligheter for å reise.
Det spørs mye på hvor dyr maten er ?
Kjøper dere griser, som dere forer opp ?
Hvor mange personer må leve av deg i huset ?
osv....

Helt ærlig, så hadde det blitt for lite for meg.
Minnium 30 dollar dagen.
Helst 50 - 80 dollar dagen.
Mitt budsjett ligger på rundt cirka 70 dollar dagen, men da er vi 7 personer, og maten er litt dyrere i store byer og vi kommer til å kjøpe noen ting og reise litt, f.eks til billige hotel ved badestrender.
Noen dager er billige, noen er dyrere.
Min kone hadde bare cirka 25- 30 dollar dagen , når hun var to måneders besøk i Cuba ifjor, hun kjøpt noen ting, men syntes hun hadde alt for lite penger.

Og jeg lurer litt på om alle Nordmenn har blitt litt gale, for det virker som alle skal tjene penger på Cuba.
Fra en-to personers tur og salsakurs, dokumentarfilm ,og andre prosjekter som jeg kjenner til.

For å si det rett ut, det er ikke lett.
For som turist eller oppholdtillatelse, så har ikke du lov til å tjene penger på Cuba.
Hvis du f.eks skulle "leke" guide i Vinalez, og ta litt penger for dette.
Og det ville oppdages av andre Cubanere, som du muligens vil ta noen guidede turer fra, så starter den berømte cubanske misunnelsen.
Og så får du plutselig besøk fra immigrasjon, som lurer på hva du driver med, og kan vurdere om du burde eller vil forsatt være på Cuba.
For som utlending, er du mye mere synelig enn en Cubaner, det oppdaget jeg, når jeg bodde på landet i Cuba,
Selv om jeg var langt unna huset vårt, så viste ukjente folk jeg traff på gaten alt om meg og hva jeg hette.
Et annet eksempel, min cubanske privat sjåfør hadde et papir som han hadde kjøpt fra sin sjef, som sa at han kjørte utlendinger for jobben.
Vi hadde ikke bodd mange dagene på hotel i Las Tunas, før en taxi inspektør ventet på oss, når vi gikk ut og ville sjekke min sjåfør papirer.
Taxi sjåførene i byen mente han tok fra dem turer, som jeg ville tatt med dem.

Kuani, Star Tur og andre reiseoperatører bruker nok sin egne faste ansatte på Varadero som guider, muligens med en Cubansk guide, på sine turer til Vinalez.
Noen av disse turene er dagsturer og frem og tilbake Varadro - Vinalez  blir cirka 60 mil og jeg tror de har nok med å se de berømte gruvene og stoppe for  spise underveis.
Ellers selges det dagsturer med Cubanske guider fra Cubanske reiseselskaper i Havanna til Vinalez , besøk disse gruvene + lunsj for 48 dollar, min beste Cubanske venn gjenom 7 år, har vært turist guide.
Ellers så har flere casa particlar i Havanna, kjenskap til cubanske sjåfører som kan reise til Vinalez med turister (de har noen falske eller kjøpte papirer som gir dem mulighet for det.

Jeg har tre spørmål til ditt opplegg:
Hvor skal du treffe disse turistene og tilby dem denne turen, må de ha egen bil eller ...
Blir det noe særlig penger å tjene på dette, hvor mye kan du forlange for å vise folk litt rundt i Vinalez ?
Lovligheten av dette og kan du få problemmer med myndighetene ?

Og for å komme med min egen personlige mening, så har jeg snakket om å besøke dere i Vinalez, og hadde håpet dere ville vise meg litt rundt der.
Har dere dårlig råd, så hadde nok spandert mat underveis på paladar og en liten fest, men skulle du ha penger for denne lille omvisningen, så dropper jeg det.
Da reiser vi heller sammen med min cubanske venn og tidliggere turist guide, som har vært flere hundre ganger i Vinalez.
og hadde dere eller andre kommet til Camaguey, så hadde jeg vist dere rundt der for ingenting.
Vi er da tross alt nordmenn :rolleyes:

Du er smart og selvstendig, men jeg har sett flere norske jenter, som etter å ha levd lenge med Cubanere , til slutt blitt lik en Cubaner selv, med deres moral.
Så pass på at penge behovet ikke får deg inn på baner, hvor du må tjene penger på "smarte" løsninger mot utlendinger.

Pr . idag så har du et lite problem med inntekter og penger til å overleve i Cuba, 2000 kroner i mnd overlever du på, men det kan bli veldig lite.
Og husk økonomiske problem skaper ofte problemmer i et forhold.

Du har får sagt at han ikke ville overleve i Norge ?
Rart at alle andre Cubanere i Norge klarer det da , selv med hjemlengsel og det å bo i et land med et annet klima og kultur.

Hvorfor prøver ikke han seg som klatreguide i Vinalez, med litt forsiktighet klarer han nok det og med at dette er venner av deg som "alibi" ,i tilfelle spørsmål, han er mindre synlig enn deg.
Ps. Kjenner han aquata (?) fra cuba mania/ green screen , en brite som har klatret etter ukjente gruver i Cuba, var der første gang i 1996.
har skrevet enslags reisekildring fra denne turen, se på famous post i cubamania.

Og det er ikke bare dere som er gale, selvfølgelig har jeg også noe på gang i Cuba, antageligvis lovelig.
Oliven tur, kan møte litt konkuranse med min ide.
For se, hvis jeg skulle bli litt friskere, så kommer jeg til å bruke mitt kontaktnett og venner som snakker engelsk og er tursitguider både min venn og hans kone, som har vært det i mange år og snakker flere språk.
Muligens kan jeg bruke dere i Vinalez.
Men, det blir nok over et år til, skal bruke dette besøket til å regonisere og sjekker ut ting. og det er alt for tidlig å snakke mere om det nå.

Derfor, jeg også er litt opptatt av å skrive og lese om Cuba Wink

Hei, kanskje Oliven tur trenger deg, og sjekk med disse turoperatørene som reiser til Cuba, kanskje jeg tar feil.
Men , da må du kanskje bo andre steder enn i Vinalez, men du kan jo ta med deg mannen din.
Han tjener jo ingenting på disse sykkel reperasjonene, og det er altid mulig å kjøpe fri en Cubaner fra hans jobb.

Og slutter du å kalle meg gammel mann, så kan hende at jeg kjenner en nordmann, som har vært turist guide på Cuba noen ganger og spør han om råd for deg. Tongue
« Last Edit: February 15, 2005, 12:47:14 PM by Chrismic » Logged
Lemon
Full Member

View Profile
« Reply #6 on: February 16, 2005, 11:40:38 AM »

Gee, du kan virkelig ta piffen ut av enhver!
Tror selv en gla' kristen tensing fantast ville fått trøbbel etterhvert Wink

Først om alder;
Siden du har skrevet at din kone var 20 år yngre (mulig jeg husker feil her nå, så ikke skyt) og dere har vært gift i 7 år så antar jeg at du er i slutten av 40 årene, antagelig bikket 50.
Jeg er 27.

Og det er jaggu godt vi ikke var på samme Iberia fly i august, da vi var heldig å ha selskap av en drita spanjol som lekte han hadde en bombe. En eldre italiener og jeg sto klar med matfatet for å slå han ned, da han rotet rundt ved nødutgangen vår, men heldigvis roet han seg litt, og gikk til setet sitt, der jeg tror han ble bindt/tapet fast.

Ellers så må jeg spørre deg om en ting, hvor blond/naiv/dum tror du jeg er?
Jeg har vært endel på Cuba og kjenner Vinales godt og vet hvor gjennomsiktig den lille landsbyen er og jeg vet godt at jeg er ekstra synlig og kan aldri drive med noe ulovlig, som utlendig vil jeg alltid være ekstra utsatt for nøye overvåkning. Og de sladrer like mye i Vinales som andre steder på Cuba!
Dessuten hadde jeg aldri fått lov av min kjære som hater all business med turister.

Det jeg skriver er å sende åpen søknad til norske reiseselskap, du må ikke legge til ting mellom linjene her Chrismic.
Det hadde da vært en fullstendig lovlig ting, en ekstra guide i tillegg til den skandinaviske de har fra før.
Og nei, ikke aktuelt å flytte fra Vinales, med mindre det skulle være en knakende god jobb.

Skjønner nå at oppholdstillatelse og PRE er to forskjellige måter for meg å oppholde meg der på. PRE holder nok lenge for meg. Og koster det virkelig ikke noe å fornye A2 visaet hver 3 mnd? Gjør det bare på nærmeste immigrasjonskontor?

10 dollar dagen viil nok holde, har ingen mulighet til å reise annet enn "cuban-style" det er jeg fullt klar over og innstillt på.
Griser tviler jeg på at vi skal ha, da de koster så mye å fø, og faren for triktiner alltid er til stede. Dessuten ikke så glad i gris.
Men satser på høner og evt en geit for melk.
Kaniner er jo også mat og ikke vanskelig å fø opp.
Ellers er jeg veldig glad i frukt og grønt, så satser på mest selvgrodd der.
De 10 dollarene skal fø på kun min novio og meg og kommer da itillegg til hans lønn og rasjoneringsbok.
Hadde aldri fått lov til å fø på de andre, får ikke lov til å betale for maten jeg spiser der i dag engang. De har jobber alle mann og klarer seg fint.
Tror 10 dollar holder, jeg har sluttet å røyke og ser ikke helt hva jeg skulle brukt pengene på, bortsett fra alkohol, brus og is.

Klatreguide vil kanskje bli offisielt etterhvert men stor konflikt der med myndighetene, dessuten har han en brannskadet hånd og en skadet skulder, og han drar på åra selv så spørs vel hvor aktuellt det hadde blitt. Men kjenner en meksikaner der som kjørte meg til flyplassen sist. Han driver også et firma der så kanskje det er en mulighet der, skal maile han eller høre med han i påsken.

Og slapp av! Skal ikke kreve penger av deg for noen ting om du kommer til Vinales, det kunne da aldri falt meg inn!
Motsi deg og være larmende uenig med deg? Ja det kan meget godt hende, men ta betalt for det? No way, Jose!

Vel, vi blir nok aldri enig om ting, men ikke tillegg med hensikter og meninger jeg ikke har! Kommer nok aldri til å bli en jinentera gitt!
Min kjære nekter til og med å beholde sin kommisjon fra en casa jeg bodde en natt, og han nekter å ta turister med for å få penger for det. Han er _meget_ prinsippfast og hadde jeg startet med noe sånt så hadde jeg nok fort sitti på gata og måttet bli en ekte jinentera!

Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #7 on: February 16, 2005, 03:37:00 PM »

Hei ,
Min kjære Lemon, du kan jo stille deg opp ved gruvene og selge lemon(ade) til turistene :lol:
Blir den lagd av deg, så blir nok den frisk i smaken  Cheesy  .

Jeg skal fortelle kjapt ,hvordan jeg traff min kone.

Heldigvis, så kom noen nordmenn jeg hadde truffet på flyet og gitt adressen min I Havanna til, på besøk og reddet meg fra den Cubanske/Norske familie jeg bodde oss.
De reddet meg også fra en jente, som trodde vi var blitt forlovet i løpet av de 6 dagene vi hadde vært sammen.(hun var sammen med meg, plutselig så satt jeg fast i garnet , i noe jeg trodde ikke var så mye mer enn en ONS natt.
Dessverre, for henne så var ikke jeg altfor forelsket i henne.

De Norske gutta hadde leid en leilighet, hvor jeg fikk det ene rommet.
En Cubaner som snakket tysk hadde fikset denne leiligheten for oss, når vi hadde flyttet inn så ville han gå i butikken for oss (sjekket aldri den butikkregningen Wink og på vei ut spurte han om vi ville ha noen damer.
På tull, svarte en at han ville ha en jente med svart hår.
Ok, da tar jeg en blondinne , sa jeg.

Og tro du ikke denn tullingen kom tilbake med to jenter med svart og blondt hår.
Først så ville ikke mine venner slippe dem inn, men jeg synes at hadde vi sagt  A så måtte vi si B, og det var noe med det ansiktet til den blonde, som fanget meg litt, det er pent , men også litt uvanlig.
Så de kom inn.

Fikseren kjente den litt eldre jenta med svart hår fra før av, når han traff dem utenfor butikken, og  spurte dem om de ville besøke oss.
Den mørkhårede, som var tanta til den andre ville, men den lyshårede ville egentlig ikke , men ble med.

Vi spurte hvor gamle de var, og når den lyshårede sa at hun var 18 år, så falt en sten ned i mitt hjerte. Jeg ble lei meg, pågrunn av at hun var så ung.
Men mine venner jugde og sa at jeg var bare 30 år, det ble avklart dagen etterpå at jeg egentlig var 37 år.

Jeg og den lyshårede gikk etterpå i butikken, senere holdt vi hverandre plutselig i hånden utenfor diskoen.
Fikk et vått Cubra libre kyss på diskoen(ikke noe mere), vårt første kyss og den første Cubra libre i mitt liv.
Tanta endte på sofaen, vi på rommet, vi lå ikke sammen den natten, men jeg fant ut at hun ikke var en ekte blondinne. Wink

Jeg bestemte meg , for at henne ville jeg ha.
Så jeg tok henne med på shoppingtur dagen etterpå ( mitt forslag) og det gikk vel en 130 dollar, for hun kom fra en fattig familie og hadde ikke mye klær.

Så hun var nettopp fylt 18 år og jeg var 19 år eldre enn henne.
Kall meg gjerne en gammel gris, selvfølgelig skulle jeg ønsket at hun var eldre.
Men når hjertet bestemmer , da forsvinner meninger og logikk.
Men, dette er over 8 år siden og vi er forsatt sammen.
Så da vet du hvor gammel jeg er
Like gammel som revolusjonen og mitt fødselsår er det nummeret som kalles "loco", i følge Cubanernes nummer lotteriet.

Tror det reise opplegget med å bli guide i Vinalez kan bli vanskelig, vi kommer tilbake til det  senere Wink , har noen ideer og kontakter.

Med din inntekt, så må du nok gå for PRE.
Jeg har skrevet før at Havanna forlenger A2 tillatelsen for 3 måneder og 25 dollar, mens immigrasjonen i Las Tunas, fonyet hver måned for 25 dollar.
So, go Havanna Wink

Mexicanerer hadde jeg absolutt  snakket med, for han vet nok en del om systemer, regler og kan muligens hjelpe deg litt.
Bare være litt skeptisk til han ,i tilfelle han tror han vet for mye og kan helt "sikkert" kan hjelpe deg. Du vet den latin Amerikanske "vet og kan alt" og macho kulturen. :unsure:

Hvis det bare blir dere to , som skal leve av hverandre og at dere bor på landet, hvor det er billiggere å bo enn i en by.
Så kan dere overleve på 10 dollar dagen, men tror ikke det blir noe liv i luksus.
For det kommer altid noen ekstra utgifter og som du må bruke penger på noe.
Bussreiser, fornyelse av PRE, ting til huset, ny sadel til hesten, ting gjør istykker, så trenger i famile noe viktig, osv ...., og slik går pengene og gjør matbudsjettet trangere.
Men du kommer til å oppleve Cuba, helt anderledes enn andre turister og du kommer nærmere inn på den cubanske sjelen eller livsrytmen.

Når jeg går møkka lei kone og familen  (hender det  :lol: )så kommer jeg på rekerasjon(ferie) til dere i Vinalez.
Jeg betaler 20- 30 dollar dagen  for kost og losji.
Må jo det, kan ikke leve på deres dagsbudsjett.
og bare pass på så jeg ikke roter meg bort, da det ene hodet blir glad i en person og det andre hodet blir glad i kroppen til den personen.
Neida, jeg  bare fleiper, men jeg har hatt et slikt problem før.
Og er fullstendig klar over hva som står på spill, fordi et feilsteg til, så mister jeg fotfeste og havner utenfor stupet.
Og jeg klarte i fylla ifjor å gå fra den veldige vakre og europeiske likende 100 dollar hora, som presset kroppen sin mot meg og hvisket med en veldig sensuell stemme og uten blygsel, skritt for skritt hva henne skulle gjøre med kroppen min senere på kvelden i hennes leiligheten og jeg glemmer heller ikke lukten av den sterke og sødmefyldige parfymen.

Så nå får alle mine venner i Cuba beskjed om å passe på meg  :unsure: (er ikke nødvendig) og det er så idiotisk, for jeg har en veldig vakker og deilig kone, sett fra mine øyne, og jeg har bare hatt en opplevelse en natt i mitt liv, som slår mine opplevelser med mine kone, som selvfølgelig blir sterkere, fordi kjærlighetsfølelser er innvoldert.

Cuba er jo et spesielt land å besøke, over alt så er det unge og vakre jenter som bil ha deg.
Og du er jo en idiot, hvis du roter med en jente, som du ikke kjenner eller vet hva henne har vært borti.
Og som ikke er penere enn dine kone, og gir en dårligere sexopplevelse, det er jo garantert hvis du er full, enn det din kone kan gi deg.
Og så våkner du opp litt fyllesyk dagen etterpå, blir veldig nærvøs, får diare, og tenker hele tiden på hav du skal si og sjekke etter ting som kan avsløre deg.

En liten typisk avsporing av meg.
I steden for å hele tiden flytte tråder til relasjon boxen
Kanskje; Jan burde flytte meg dit permanent og la meg ikke komme ut av den boxen. Tongue .
Blir litt sånn joker Nord opplegg dette, velle valle. :lol:

La stå Jan,
Vi snakkes mere Lemon.

Ja,ja.
Husk nå på å sette igang forespørsmålene om PRE, ekteskap, og opphold på Cuba, for blir dette gjordt for sent og ikke riktig, så må du antagelig vis, reise over til mexico, for å komme tilbake, siden hans PRE søknad ikke er ferdigbehandlet og du ikke har status til å bli i Cuba mere en to måneder.
For selv om myndigheten har vært snille mot deg nå, så kan de forandre seg og andre kontorer kan være vansklige.
Tro meg, siden min kone ble utvist fra Cuba, føre hennes PRE var ferdig,
Søkte fra Norge, og behandlingstiden tok 8 måneder, og søknaden lå hos immigrasjonen når vi besøkte den, kunne ikke ferdigbehandles da, fikk den to måneder etter at vi kom hjem
Og kjenner flere med lange historier, en måtte reise 8 ganger til Cuba, for å få orden på papierene for å gifte seg.
Tror de har blitt bedre nå til å behandle søknader.
Så sjekk ut med myndighetene, ikke med oss, for vi vet ikke alt og vi kan rote vi også, se på posten om prosedyren for å gifte seg med en Cubaner, som egentlig var prosedyren for hvordan to utlendinger kan gifte seg i Cuba. :rolleyes:

Og husk dette blir ikke billig, med godkjenninger fra amb, (dyrt), oversettelser, osv.. og at det koster 625 dollar å gifte seg i Cuba.
Må nok ut med miniumm 6 - 10 tusen kroner for alt. Sad
« Last Edit: February 16, 2005, 03:44:30 PM by Chrismic » Logged
Lemon
Full Member

View Profile
« Reply #8 on: February 16, 2005, 04:52:13 PM »

Chrismic, Chrismic, Chrismic!
Du lever fortsatt i den villfarelsen at jeg lever i Disneyland eller blondientåka.
Selvfølgelig vet jeg at det ikke blir noe liv i luksus, jeg vet faktisk hvor mye en 10 CUC gir.
Har levd litt the cuban way de siste gangene, så det å vente på en ledig asjett eller kopp vet jeg alt om.
Jeg går ikke her å drømmer om paradiset hvis det er det du tror. Cuba er alt annet enn det.

Avsporinger? du? Nei jeg tror du er gærn mann Wink

Kommer du til Vinales kan du bare glemme å ta med en prostituert inn i mitt hus!
Som sagt før, jeg kjenner Vinales og vet at det fort hadde stått noen på døra.
So no way, skal du være utro så får du rett og slett gjøre det på baseballstadion med alle de andre sexturistene og evt finne deg i å bli tatt med buksa nede der.

Forøvrig burde du og andre lese en artikkel i Det Nye om horene i Havana og hva de føler om sine kunder. Ikke vledig bra skrevet, men gir ett lite innblikk.

Ellers er jeg fullt klar over utgiftene til bryllupp!
Dyrt nok kan man si! Men det får jo gå.
Kjenner noen en godkjent spanskoversetter så vil jeg gjerne ha tips, særlig om personen er meget billig!
Ja, skal begynne med PREsøking nå, hvis alt er like bra i påsken. For tiden er vi arge kranglefanter. Ingen som gjør meg så sint som han til tider Wink

Og ja, veldig klar over den vet best holdningen hos latin-amerikanere. Men morsomt at akkurat du skulle advare meg mot den  Tongue

Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #9 on: February 17, 2005, 02:39:34 PM »

Lemon

Her har du en prisoversikt over Cubanske lønninger og hva viktige varer og tjenester koster i Cuba, så da kan du ta fram kalkulatoren og begynne å regne Tongue
Og da er det bra at du sluttet å røyke, siden en pakke sigaretter koster 27 cent.
Da blir oppholdet 5-6 dollar enda billiggere i måneden . :rolleyes:

http://havanajournal.com/business_comments/3044_0_4_0_M/

Cost of Living in Cuba

By The Associated Press

Average salaries, per month:

Teacher: $9.60
Business administrator: $11.35
Engineer: $14.40
Doctor, general practitioner: $27
Doctor, specialist: $31
Taxi Driver: $6, plus tips

Cost of products:
Rice, per pound: 14 cents
Beans, per pound: 35 cents
Bread, per pound: 39 cents
Sugar, per pound: 47 cents
Pork, per pound: 96 cents
Can of soda: 42 cents
Bottle of rum: $2.30
Package of 20 cigarettes: 27 cents
Roll of toilet paper: 19 cents
Milk, per gallon: $4.55 (available at much lower prices for children under 7)
Cheese, per pound: $4-$5 (can be found for half this price on black market)
Cooking oil, per quart: $2.15
Box of cereal: $4-$10 (depending on brand)
Canned soup (Campbell's Cream of Mushroom): $2.50

Transportation:
Buses or fixed-route taxis for Cubans: 1 cent
Taxis for tourists: 96 cents per mile

Entertainment:
Movie theater: 4 cents
Sporting event: 4 cents
Concert: 4 cents to $25
A night at the Tropicana cabaret: $65-$85

Utilities, per month (based on consumption):
Water: 15-20 cents
Gas for stoves: 8-38 cents