Denne informasjonen kommer fra en venn av meg som har reist mye til Cuba og som har mye kunnskaper om Cuba.
Har hørt om dette før, også.
Hvis du finner en leilighet eller et hus i Cuba, som har et ledig rom
(Det stilles muligens krav om at det finnes ledig plass og at stedet oppfyller noen komfort og sikkertskrav).
Så kan du ta med deg eieren av dette huset til Immigrasjonen der han bor, og søke om å få lov til å bo der under dit opphold i Cuba, mot en avgift på 40 dollar.
Eieren må ta med papirer på huset, og at han eier/leier det.
Turisten må vel ta med sitt pass, flybilletter, og visum.
Ved da å betale 40 dollar i frimerker/avgiftmerker, som du får kjøpt i banken, så kan du bo lovelig hos huseieren.
Om han skal ha betalt av deg, for å bo der blir en annen sak.
Men et utleierom til 20 dollar dagen blir 600 dollar i måneden, og eiere av utleierom betaler fra cirka 180- 240 dollar i måned i skatt til myndighetene, uansett om noen bor der eller ikke.
Så det skulle bli billigere for deg å bo privat enn et på et casa particular.
F.eks betaler du 13 dollar dagen , vil det gi huseieren 390 dollar i måneden og + de 40 dollarene du betaler til myndigheten, så blir utgiftene da utgiftene for deg å bo 430 dollar måneden .
Og huseieren vil omtrent få det samme beløpet som en som driver en Casa particular sitter igjen med etter å betalt skatt. cirka 400 dollar.
Og det er ikke mange gode og populære Casa particular som leies ut for et så lavt beløp som 20 dollar dagen i Havanna.
Dette opplegget vil gi husleieren en fast turist han kan stole på og en fast inntekt, siden de ikke er garantert å få leid ut utleierommet hver dag.
Nå vet ikke jeg om den 40 dollar avgiften regnes for hver måned og om den da må fornyes, eller er for opptil de to måneder som en turist kan være lovelig i Cuba.
Er også litt usikker på om dette tilbudet gjelder bare for å bo hos Cubanske personer, du kan bevise ved bilde og likende , at dette er personer du har kjent en god tid, såkalte personlige venner.
Eller om dette bare gjelder for utlendinger med A2 visum , som ønsker å bo privat hos Cubanske venner eller fjern familie av Utlendingens Cubanske kone eller mann.
Men i følge mine troverdige kilder, så skal dette være mulig i Santa Clara provinsen i Cuba.
Erfaringsmessig, så tolkes og utføres regelverket forskjellig hos de ulike provinsene i Cuba.
Selv om regelverket skal være likt i praksis i hele Cuba.
Men etter å ha lest Lemon,s litt overaskende innlegg om å få A2 visum, så er alt mulig i dette bakvendt landet.
Det koster ingenting å prøve, behøver ikke å kjøpe frimerkende/avgiftmerkene før du eventuelt skulle få tilatelse til å bo privat.
Lykke til
(Siden dette er mitt innlegg nr. 200 i dette forumet, så dedikerer jeg dette jubeliums innlegget til:
Jan som startet opp og driver dette forumet
og til:
Lemon , som klarer det umulige og som ønsker å drive med humanitert hjelpearbeid i Cuba

)
"Går det an å dedikere et vanlig innlegg til noen" :unsure: