Hei
Med fare for at dette er helt utdatert så slenger jeg inn noen ord om hva jeg gjorde og ble opplyst.
Jeg fikk nok A2 visum fordi reglene er sånn at en cubanere kan ha venner/ kjæreste boende slik opptil 2 ganger i året såvidt jeg har forstått i etterkant. Og så hjelper det vel litt om de ikke har ett lang "rulleblad" med en evig strøm av utenlandske kjærester.
Har hørt om folk som har bodd hos cubanere slik, da kun som venner, så trenger nødvendigvis ikke være kjærester.
Og det hadde nok ingenting å gjøre med at jeg var positiv eller tok med medisiner og utstyr. Tviler på at ambassaden hadde denne infoen.
Jeg søkte, fylte ut ett skjema som lå på nettsiden mener jeg å huske, og dro opp med papirene. Hadde med bevis for tidligere turer og bilder sånn for sikkerhets skyld, men det kikket de ikke på.
De var veldig hyggelige og jeg trengte heller ikke betale før jeg fikk svaret på om jeg fikk det eller ikke. (imotsetning til hvordan Norge opererer på det feltet)
Kostet 750,- om jeg ikke husker helt feil
Kan ikke se hvorfor du ikke skulle få det. Verdt forsøket iallfall, og om du ikke får det her så kan du jo forsøke igjen på Cuba.
Buena suerte!
-Lemon
HMN...
Jeg vet at man kan få A2 visum i Cuba, for å bo hos Cubanske venner man har kjent en stund.
Men jeg har aldri hørt om noen andre utenom Lemon, som har fått A2 visum til Cuba for å bo hos sin Cubanske kjæreste.
Og tror dette A2 visumet er lettere å få i Havanna enn i andre Cubanske byer.
Personelig så tror jeg det at Lemon fikk A2 visum til å bo hos en Cubansk kjæreste i Cuba, var feil.
Tviler sterkt på at immigrasjonen i Pinar del Rio ville gitt henne det.
Og jeg har aldri hørt om noen andre utlendinger fra Canada, England, Holland, osv.. som har fått A2 visum fra den Cubanske ambassade i deres hjemland til å bo hos deres Cubanske kjæreste.
Men som jeg har skrevet om før, så får du forskjellig informasjon og tillatelser i de forskjellige byer i Cuba.
Typisk, slike ting kan bare skje i Cuba at immgrasjonen i de forskjellige provinser tolker og utfører regelverket forskjellig.
Havanna immgrasjon er de som regel har rett og følger regelverket riktig.
Hadde jeg fått A2 visum i Norge for å besøke en Cubansk kjæreste, så hadde jeg ligget litt lavt i Cuba, for at ikke lokal immigrasjon skulle oppdage det.
Men tviler på om de kan omgjøre en tillatelse som er gitt i et annet land, selv om den ikke skulle være riktig.
Og når du er gift med en Cubaner, så får du A2 visum med engang når du besøker den cubanske ambassade i Oslo, men du ha med deg din Cubanske ektefelle og hennes pass, eller muligens bare fotokopier av hennes pass.
og det lønner seg å ringe ambassaden på for hånd for å avtale tid for å besøke dem.