habana.no :: Cuba Forum
May 21, 2012, 02:44:42 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: A2 Visum  (Read 1245 times)
inmyeyes
Newbie
*

View Profile
« on: December 02, 2006, 09:21:24 PM »

hei!

går dette an å søke om nå når jeg skal ned for å gifte meg? tenker å være der en stund etterpå...

hvordan gjør jeg i så fall dette? kan jeg sende A2 visumsøknad sammen med de nødvendige papirene for inngåelse av ekteskap til ambassaden i Oslo?

takk:)
ps: jeg vet denne tråden har vært før, men det er et år siden og mye kan jo ha endret seg...
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #1 on: December 14, 2006, 10:54:37 AM »

hei!

går dette an å søke om nå når jeg skal ned for å gifte meg? tenker å være der en stund etterpå...

hvordan gjør jeg i så fall dette? kan jeg sende A2 visumsøknad sammen med de nødvendige papirene for inngåelse av ekteskap til ambassaden i Oslo?

takk:)
ps: jeg vet denne tråden har vært før, men det er et år siden og mye kan jo ha endret seg...
Er ingen ekspert på dette området, men tviler sterkt på at du får noen tilatelse til å bo hos din cubanske kjæreste før du er gift.

Selv om en som kalte seg Lemon og skrev en del i dette forumet før, fikk A2 visum fra den Cubanske ambassade i Oslo til å bo hos sin Cubanske kjæreste i Vinalez, men det tror jeg var litt flaks og det at Lemon var så positiv og tok altid med seg medisinks utstyr til cubanske sykehus.
Er kanske sikker på immigrasjonen i Pinar del Rio, ikke hade gitt henne A2 visum, hvis hun hadde søkt, siden de har et rykte på å være litt strenge.
Du kan jo spørre den cubanske ambasseden i oslo, om de vil gi deg A2 visum, koster ikke noe å spørre....

Men tror du da kan gå rett ned til immgrasjonen når du har giftet deg og vise fram vigelspairene og da få A2 visum som gjør at du kan bo i konas hus.
Den som eier huset, må være med første gang og ta med seg papirene på huset er jeg kanske sikker på.

Det er vel et halvt år siden jeg leste i et annet forum om en Canadier, som måtte vente til han var gift med å flytte inn i konas hus.

Tror jeg har rett, men jeg er sikker på at mange av utlendingene som skriver på andre Cubaforum vet mere om dette, så du kunne jo spørre i de Cuba forumene.
inmyeyes
Newbie
*

View Profile
« Reply #2 on: December 14, 2006, 11:42:42 AM »

ok, takk for info!
Lemon
Full Member

View Profile
« Reply #3 on: December 19, 2006, 01:56:24 PM »

Hei
Med fare for at dette er helt utdatert så slenger jeg inn noen ord om hva jeg gjorde og ble opplyst.

Jeg fikk nok A2 visum fordi reglene er sånn at en cubanere kan ha venner/ kjæreste boende slik opptil 2 ganger i året såvidt jeg har forstått i etterkant. Og så hjelper det vel litt om de ikke har ett lang "rulleblad" med en evig strøm av utenlandske kjærester.
Har hørt om folk som har bodd hos cubanere slik, da kun som venner, så trenger nødvendigvis ikke være kjærester.

Og det hadde nok ingenting å gjøre med at jeg var positiv eller tok med medisiner og utstyr. Tviler på at ambassaden hadde denne infoen.

Jeg søkte, fylte ut ett skjema som lå på nettsiden mener jeg å huske, og dro opp med papirene. Hadde med bevis for tidligere turer og bilder sånn for sikkerhets skyld, men det kikket de ikke på.
De var veldig hyggelige og jeg trengte heller ikke betale før jeg fikk svaret på om jeg fikk det eller ikke. (imotsetning til hvordan Norge opererer på det feltet)
Kostet 750,- om jeg ikke husker helt feil

Kan ikke se hvorfor du ikke skulle få det. Verdt forsøket iallfall, og om du ikke får det her så kan du jo forsøke igjen på Cuba.

Buena suerte!

-Lemon
michi
Full Member

View Profile WWW
« Reply #4 on: December 20, 2006, 11:59:42 AM »

Hei
Med fare for at dette er helt utdatert så slenger jeg inn noen ord om hva jeg gjorde og ble opplyst.

Jeg fikk nok A2 visum fordi reglene er sånn at en cubanere kan ha venner/ kjæreste boende slik opptil 2 ganger i året såvidt jeg har forstått i etterkant. Og så hjelper det vel litt om de ikke har ett lang "rulleblad" med en evig strøm av utenlandske kjærester.
Har hørt om folk som har bodd hos cubanere slik, da kun som venner, så trenger nødvendigvis ikke være kjærester.

Og det hadde nok ingenting å gjøre med at jeg var positiv eller tok med medisiner og utstyr. Tviler på at ambassaden hadde denne infoen.

Jeg søkte, fylte ut ett skjema som lå på nettsiden mener jeg å huske, og dro opp med papirene. Hadde med bevis for tidligere turer og bilder sånn for sikkerhets skyld, men det kikket de ikke på.
De var veldig hyggelige og jeg trengte heller ikke betale før jeg fikk svaret på om jeg fikk det eller ikke. (imotsetning til hvordan Norge opererer på det feltet)

Kan ikke se hvorfor du ikke skulle få det. Verdt forsøket iallfall, og om du ikke får det her så kan du jo forsøke igjen på Cuba.

Buena suerte!

-Lemon
fikk du klistra dette visumet inn på turistkortet ditt? Det gjorde nemlig jeg.... og fikk problemer når jeg skulle ut av landet
Lemon
Full Member

View Profile
« Reply #5 on: December 20, 2006, 02:13:17 PM »

fikk det limt inn i passet mitt. Ikkenoe problemer overhodet.

men var glad jeg hadde bytta pass når jeg noen måneder senere måtte mellomlande i Detroit på vei hjem fra Mexico City.

Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #6 on: December 20, 2006, 02:43:28 PM »

Michi
At du fikk klistret A2 visum på turistkortet skjønner jeg ikke.
Da fikk du dette A2 visumet i Havanna ?

For få både vanlig turist visum og A2 visum samtidig, blir jo som smør på flesk.
A2 visum skal klistres inn i passet, det har jegf fått klistet inn flere ganger..

Lemon:
Du sier at du var glad for at du hadde skiftet pass, når du mellomlandet i USA.
Det er ingen problemmer for Nordmenn eller andre nasjonaliteter å besøke USA eller transit i USA om du har Cubanske stempler i passet.
Men har du grønt kort i USA, arbeids eller oppholdtillatelse i USA, da kan det bli litt problemmer.

I følge internasjonalle regler så kan ikke USA nekte oss å besøke USA fordi vi har vært på Cuba.
Men kommer du til USA fra Cuba, via f.eks Cancun så har du ikke lov til å ta med et eneste cubanske produkt som er kjøpt i Cuba inn i USA.

For ordens skyld så kan jeg opplyse at både jeg og madamen og datteren, og til og med den ene sønnen min , har reist til Florida via Cancun etter at vi har besøkt Cuba.

Tre ganger har jeg gjordt dette og vi har skrevet på passskjemaene og på toll skjemaet og det at passkontrolløren har sett mine Cubanske A2 stempler i passet.
Ingen spørsmål eller andre problemmer.
Kona mi har til og med fått 6 måneders visum til USA, siden hennes far bor der.
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #7 on: December 20, 2006, 03:04:44 PM »

Hei

Buena suerte!

-Lemon
HMN...
Jeg vet at man kan få A2 visum i Cuba, for å bo hos Cubanske venner man har kjent en stund.
Men jeg har aldri hørt om noen andre utenom Lemon, som har fått A2 visum til Cuba for å bo hos sin Cubanske kjæreste.
Og tror dette A2  visumet er lettere å få i Havanna enn i andre Cubanske byer.

Personelig så tror jeg det at Lemon fikk A2 visum til å bo hos en Cubansk kjæreste i Cuba, var feil.
Tviler sterkt på at immigrasjonen i Pinar del Rio ville gitt henne det.

Og jeg har aldri hørt om noen andre utlendinger fra Canada, England, Holland, osv.. som har fått A2 visum fra den Cubanske ambassade i deres hjemland til å bo hos deres Cubanske kjæreste.

Men som jeg har skrevet om før, så  får du forskjellig informasjon og tillatelser i de forskjellige byer i Cuba.
Typisk, slike ting kan bare skje i Cuba at immgrasjonen i de forskjellige provinser tolker og utfører regelverket forskjellig.
Havanna immgrasjon er de som regel har rett og følger regelverket riktig.

Hadde jeg fått A2 visum i Norge for å besøke en Cubansk kjæreste, så hadde jeg ligget litt lavt i Cuba, for at ikke lokal immigrasjon skulle oppdage det.
Men tviler på om de kan omgjøre en tillatelse som er gitt i et annet land, selv om den ikke skulle være riktig.

Og når du er gift med en Cubaner, så får du A2 visum med engang når du besøker den cubanske ambassade i Oslo, men du ha med deg din Cubanske ektefelle og hennes pass, eller muligens bare fotokopier av hennes pass.
og det lønner seg å ringe ambassaden på for hånd for å avtale tid for å besøke dem.

michi
Full Member

View Profile WWW
« Reply #8 on: December 21, 2006, 12:01:48 PM »

Michi
At du fikk klistret A2 visum på turistkortet skjønner jeg ikke.
Da fikk du dette A2 visumet i Havanna ?

For få både vanlig turist visum og A2 visum samtidig, blir jo som smør på flesk.
A2 visum skal klistres inn i passet, det har jegf fått klistet inn flere ganger..

Lemon:
Du sier at du var glad for at du hadde skiftet pass, når du mellomlandet i USA.
Det er ingen problemmer for Nordmenn eller andre nasjonaliteter å besøke USA eller transit i USA om du har Cubanske stempler i passet.
Men har du grønt kort i USA, arbeids eller oppholdtillatelse i USA, da kan det bli litt problemmer.

I følge internasjonalle regler så kan ikke USA nekte oss å besøke USA fordi vi har vært på Cuba.
Men kommer du til USA fra Cuba, via f.eks Cancun så har du ikke lov til å ta med et eneste cubanske produkt som er kjøpt i Cuba inn i USA.

For ordens skyld så kan jeg opplyse at både jeg og madamen og datteren, og til og med den ene sønnen min , har reist til Florida via Cancun etter at vi har besøkt Cuba.

Tre ganger har jeg gjordt dette og vi har skrevet på passskjemaene og på toll skjemaet og det at passkontrolløren har sett mine Cubanske A2 stempler i passet.
Ingen spørsmål eller andre problemmer.
Kona mi har til og med fått 6 måneders visum til USA, siden hennes far bor der.
ja, det blei klistra på turistvisumet på baksiden. Ja, jeg fikk dette i havanna ikke langt fra nuevo vedado...... Betalte 40 cuc
ABC
Full Member

View Profile
« Reply #9 on: December 23, 2006, 12:19:11 AM »

Michi, hvorfor fikk du problemer da du skulle ut igjen?

Alle andre, angående A2-visum: Stikk på ambassaden, så får du A2-visum til å besøke hvem som helst. Eller kjøp vanlig turistvisum og ta med deg hvem du vil og bytt visum på Cuba. Begge deler funker helt fint, selv om man kanskje ikke skulle tro det.
Pages: [1]
  Print  

Jump to: