habana.no :: Cuba Forum
May 21, 2012, 02:44:18 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1] 2 3 ... 6
  Print  
Author Topic: A2 Visa  (Read 6309 times)
Lemon
Full Member

View Profile
« on: January 13, 2005, 03:15:05 PM »

Hei!

Immigrasjonsmyndighetene og politiet har som sagt godtatt forholdet mitt og jeg har nå tillatelse til å spise alle måltider med min kjæreste og hans familie og å oppholde meg der hele dagen. Men så var det natten da!

Vi har snakket med inspektøren og immigrasjonsmyndightene og de sier jeg skal søke og vil få A2. Vet det har hendt også uten at folk har vørt gift, kjenner til flere.

Inspektøren i Vinales sier jeg bare skal ta med adressen til min kjæreste og ordne det på flyplassen når jeg lander neste gang. Men Cuba es Cuba, no es facil!
Ikke pokker om jeg stoler på det, så jeg skal søker ambassaden her.
Den samme inspektøren ville ikke skrive brev som jeg kunne ta med i søknaden da det ikke var noe de pleide å gjøre. Så jeg har da billetter fra de 3 forrige turen og evt bilder som jeg kan vise frem. Kan evt få av politisjefen der og en lege, men aner ikke om det trengs.
Har søknadsskjemaet men lurer på om dere har noen tips?

Og om jeg ikke får det, kan jeg da ta turistvisum som vanlig og så søke igjen på flyplassen? Og hvor gjør jeg det der? På Jose Marti.

-Lemon
Guest_nina
Guest
« Reply #1 on: January 13, 2005, 08:50:58 PM »

Hei og velkommen tilbake.

Jeg har vært på Cuba en tur selv, siden sist og håper jeg får mulighet til å dra tilbake snart. Det er sikkert annerledes i Habana enn i Vinales, større forhold så man blir litt mer anonym, men lurte litt på det med registrering av forholdet. Vi har blitt stoppet på gaten en gang, men politimannen bare sjekket id-kortet hans, så fikk vi gå videre. Har aldri hatt noen problemer. Nå bodde jeg hos han hele tiden uten å søke om tillatelse, men var selvfølgelig nervøs for at det plutselig skulle bli kontroll. Han sa at jeg ikke trengte bekymre meg, for alt var i orden, men vet jo at de kan få store bøter/miste huset hvis de blir tatt. Nå har jeg den fordelen at jeg er mulatt, så det er evt bare klærne og uttalen som avslører at jeg ikke er cubansk.

Er det noen som vet om det er vanlig at man må registrere forholdet? Synes det var litt rart, selv om jeg har hørt om det før, men i de tilfellene har det vært cubanere med prikk på rullebladet i forhold til turister (en måte å kontrolere om de har flere forhold på gang) og konsekvensene for å bli tatt med en annen en registrert kjæreste er i værste fall to års fengsel. Kjæresten din tilhører jo ikke denne kategorien, så det hadde vel noe å gjøre med spising + at vinales er mer gjenomsiktig.

Jeg vet ikke noe om gangen i A2, men håper noen andre kan komme med litt info. Hadde vært greit å registrere forholdet og evt ha tillatelse til å bo hos han for min del også. Det reduserer jo reiseutgiftene med noen tusen, hvis man skal være der over tid.

Når har du planer om å reise tilbake?
Jan
Administrator
Full Member

View Profile
« Reply #2 on: January 13, 2005, 09:21:33 PM »

Det er en god idé å ta turen innom den lokale politistasjonen og gi beskjed.
Da blir det ihvertfall ingen mistanker om noe.
Vanligvis er det heller ikke noe problem, men de følger med...
Det er sikkert andre som kan gi noen skrekkhistorier, og jeg har hørt mange.

A2 uten å være gift har jeg ikke hørt om, men det kan kanskje være verdt å prøve.
På Cuba sidestilles samboere og gifte, så hvorfor ikke ?

--
Jan

YoSoyYo
Moderator
Full Member

Siempre 26

View Profile
« Reply #3 on: January 13, 2005, 09:59:08 PM »

Dette er klippet fra Cubanske myndigheters reglverk ang. A2 visum.  

PROCEDURE TO OBTAIN A FAMILY VISA (A2)

Family visa is only given to people with close relatives in Cuba or people married to a Cuban citizen.

1. Complete the application form and send it to the Cuban Embassy with the Passport or the photocopy of the main page. You may obtain the application form at the Consulate or through the link above, in MS Word format.
   2. The authorization procedure to issue this visa takes at least, 21 days from the date the Embassy receives the completed application form.
   3. Once the Embassy communicate that the visa is ready, you must send the passport for to stamp it the authorization for entry to Cuba.

Legger også ved søknaden som viser at du må være i nær relasjon, samboere påstår ambassaden du ikke er hvis du ikke bor på Cuba sammen fast eller i f.eks Norge.
Hvis dere allikevel klarer dette, så for all del gi tilbakemelding her!!
Mvh
Meidell
Lemon
Full Member

View Profile
« Reply #4 on: January 13, 2005, 10:13:17 PM »

Heisann!

Vinales og Habana er to forskjellige verdener omtrent ja!
Var i Habana også og bodde privat en kort stund uten problemer. Men tror faktisk folk med en viss status i filmbransjen har det litt lettere sånn, ikke store grunnlaget for å si det men kun min oppfatning. Vi fikk en sjåfør som også jobbet i ett av filmselskapene og det var aldri noe snakk om at vi kunne bli tatt.
Var også i Playa Baracoa og besøkte den norske organisasjonen der, var der i august også for å levere penger for det, flott lite sted utenfor Habana mot vest.
Der leide vi rom uten problemer og hun skrev oss begge opp i boken. Det varierer utrolig fra sted til sted på Cuba!

Dessverre ser jeg ikke videre cubansk ut, selv om mangfoldet blant cubanere er st ort og det finnes vel ingen typisk cubaner. Men du har det nok enklere ja med å være mulatt. Min kjæreste blir stadig vekk tatt for å være turist, han ser mer fransk eller italiensk ut, så vi er litt heldige den veien. Da er det jeg som snakker og han holder munn eller banner i vei på norsk : )

I Vinales har det blitt meget strengt! Internett for cubanere ble forbudt den 15 desember og det er stadig razzier på alt, blant annet før jul var det mot grisekjøtt kjøpt på svartebørs. Spolerte nok julemiddagen for mange! : /
Min kjæreste er fjellklatrer og de lokale klatrerene ble lært opp av amerikanere, og en av dem er menneskerettighetsaktivist og av cubansk opprinnelse. Så her har vi første konfliktgrunnlag. I tillegg var de som ble plukket ut tidligere hulebyggere for myndighetene og bygde mange flyktningerhuler, myndighetene er veldig redde for den informasjonen, særlig når det gjelder amerikanske og israelske klatere og nå lager de masse trøbbel for lokale klatrere som klatrer med utlendiger selv om det ikke er noen lov mot det.  De lokale klatrerene må på sin side rapportere om alt hva turistklatrerne gjør, hvor de eventuellt går på do i fjellet osv... Ikke så snodig igrunn når man ser på CIA sine tidligere operasjoner på Cuba med innføring av sykdommer. Men som sagt her er den en stor konflikt selv om de også ønsker klaterer dit. Uansett, historien kan bla leses her. www.cubaclimbing.com
eller på en bra artikkel her http://www.rockclimbing.com/forums/viewtopic.php?t=74181 hvis dere er interessert i hele historien.
Kort fortalt, to av klatrerne ble tatt før jul, deriblant min kjæreste og fikk en bot på tilsvarende 58 dollar hver! Hva de hadde gjort? sto å snakket med et norsk klatrepar i hovedgaten,! Han ene hadde klatret med dem, mens min kjæreste ikke hadde da han har skadet skulderen. Kort fortalt, han gikk til politiet senere og klaget, og under over alle under, alt ble frafalt! Politifolkene som ikke var fra Vinales viste seg å være korrpute og for en gangs skyld ble den en rettferdig sak!
Før noen babler i vei om at han sikkert hadde gjort noe galt, så har jeg selv møtt de utenlandske klaterene og vet hva som skjedde.

Så på grunn av dette ville jeg gå til politet selv for å melde inn forholdet, visste ikke om det gikk og ikke min kjæreste heller. Nå er han fra en vel respektert familie og politiet visste jo alt om oss, så sjefen stusset litt, og sa alt var okay! Og så snakket vi med inspektøren som sa at de visste om oss og at jeg selvfølgelig skulle få være der og spise der! Så ingen papirer eller registrering sånn sett.
Men fikk da beskjed om å skaffe A2 neste gang enten på flyplassen eller i Norge! Og de mente det ikke ville være noe problem. Men som sagt før, Cuba es Cuba.

Har lite peil på dette selv, men har lest på andre forum at det har blitt utdelt til andre, så jeg krysser fingre!

Vel, dette ble mye usammenhengende babbel, overtrøtt her! Håper noe av meningen kommer frem!

Nina, jeg reiser tilbake den 18 mars og blir i 12 dager, kun korte ferier pga jobb og skole, men fra juni av så blir jeg der. Er planen! Ting er vanskelige å planlegge med Cuba så man får se. Men har fordelene av å jobbe i en internasjonal organisasjon, så prøver å bytte over jobben dit! Dessuten har jeg mitt eget lille nabolag som jeg og ei engelsk jente holder med klær og medisiner fra innsamlede midler.
Og selvfølgelig kjæresten og to små valper som utgjør familien Diaz : )
Når reiser du tilbake?
Og var det en bra tur? Du var der i julen du også ikke sant?

Lemon
Full Member

View Profile
« Reply #5 on: January 13, 2005, 10:19:48 PM »

Tusen takk Meidell!

Ja, har litt å overtale der! Tar med alle bildene fra julaften og familien hans og lille familien på tur med hundene : ) Itillegg til tidligere billetter fra turer og store tårevåte bedende hundeøyne og kryssede fingre!
Har også tekstmeldingene fra inspektøren som sier hva jeg skal gjøre.
Hun ene på ambassaden virker som en veldig ålreit dame så satser på å nå frem til hjerterota der! : )

Men vet dere om de kan nekte med turistvisum hvis jeg får avslag på A2? ALt og ingenting er jo mulig med Cuba, så er litt nervøs for sånne ville avgjørelser.

Og ja, jeg skal holde dere oppdatert!

Ringer og avtaler møte imorgen!
Lemon
Full Member

View Profile
« Reply #6 on: January 13, 2005, 10:24:30 PM »

Her er forøvrig søknaden ambassaden i Norge har lagt ut på sidene sine, hvis noen flere trenger!
Guest_nina
Guest
« Reply #7 on: January 13, 2005, 10:32:08 PM »

Hei. Jo, jeg var der i jula og hadde en kjempefin tur. Ble litt skuffa over været, men egentlig en fordel når det ikke er så varmt, for da får man gjordt mer. Feiret nyttårsaften der og det var jo ganske annerledes enn her.

Jeg vet ikke når jeg kan dra tilbake, siden han jeg har barn med har begynt å krangle på reisingen. Vi skal til advokat til uka, så jeg får se hvordan det går. Det er ikke særlig populært at jeg har funnet meg en cubaner... Men det er vel lite sannsynlig at han kan hindre meg i å reise dit meg gutten på ferie. Han tar jo også han med til hjemlandet sitt i Karibien, så da går det jo utover han selv og familien der borte også. Men noe utover vanlig ferie kan jeg vel se langt etter med det første. Da blir det i tilfelle alene og det har jeg ikke så lyst til.

Siden du har planer om å bli der fra sommeren, tenkte du på å gifte deg samtidig eller skal du vente å se om du får A2 uten å være gift først?
Lemon
Full Member

View Profile
« Reply #8 on: January 13, 2005, 10:42:40 PM »

Ja, været var jo litt opp og ned, men syntes for det meste at det var behagelig med litt kjøligere vær!
Fikk dessverre ikke med meg nyttåraften, feiret den sovende over atlanteren på Air France : / Men julaften var av de bedre jeg har hatt!

Huff, håper det ordner seg! Som du sier, det ødelegger vel bare for han selv også så han innser forhåpentligvis det selv snart!

Kan vi unngå å gifte oss med det første så vil vi begge vente! Ingen av oss er så opptatt av dette med bryllup, kunne vi valgt hadde vi latt vær. Hans foreldre er fortsatt bare samboere etter 40 år i sammen!
Men vi blir nok nødt til det, har jo lyst til å vise han Norge engang også, hvis Erna "Hadegvekk" Solberg vil det sånn! : /  Men å bosette oss her blir nok uaktuellt, han ville død her i Oslo! Og jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer å bo på Cuba, jeg gir det ett års sjanse i første omgang, hvis ikke blir det vel et sted på kanariøyene utenfor verste turiststømmen hvor familien hans kommer fra, Spania eller ett annent Sør/Latin- amerikansk land.

Apropos ingenting, fikk historien om Cubas eneste bjørketre fra Hardanger sist jeg var der. En cubaner som er ansatt av prosjektet var i Norge for ett år siden og fikk med seg et bjørketre hjem. Antagelig et meget forvirret bjørketre, men det lever fortsatt og følger norske årstider enda. Og søte gutten legger is rundt det nå på vinteren for å få det til å føle seg hjemme : )

Si fra hvis du vil jeg skal ta med noe ned for deg i mars!

YoSoyYo
Moderator
Full Member

Siempre 26

View Profile
« Reply #9 on: January 13, 2005, 10:46:33 PM »

Ønsker dere, uansett hva andre sier, lykke til!!
Håper det ordner seg.
Det er riktig at hun ene på ambassaden i Oslo er veldig grei.
Hun har lang fartstid fra Canada. (Ingen nybegynner).

Meidell
PS -skal krysse fingrene for deg imorgen.

Pages: [1] 2 3 ... 6
  Print  

Jump to: