Heisann!
Vinales og Habana er to forskjellige verdener omtrent ja!
Var i Habana også og bodde privat en kort stund uten problemer. Men tror faktisk folk med en viss status i filmbransjen har det litt lettere sånn, ikke store grunnlaget for å si det men kun min oppfatning. Vi fikk en sjåfør som også jobbet i ett av filmselskapene og det var aldri noe snakk om at vi kunne bli tatt.
Var også i Playa Baracoa og besøkte den norske organisasjonen der, var der i august også for å levere penger for det, flott lite sted utenfor Habana mot vest.
Der leide vi rom uten problemer og hun skrev oss begge opp i boken. Det varierer utrolig fra sted til sted på Cuba!
Dessverre ser jeg ikke videre cubansk ut, selv om mangfoldet blant cubanere er st ort og det finnes vel ingen typisk cubaner. Men du har det nok enklere ja med å være mulatt. Min kjæreste blir stadig vekk tatt for å være turist, han ser mer fransk eller italiensk ut, så vi er litt heldige den veien. Da er det jeg som snakker og han holder munn eller banner i vei på norsk : )
I Vinales har det blitt meget strengt! Internett for cubanere ble forbudt den 15 desember og det er stadig razzier på alt, blant annet før jul var det mot grisekjøtt kjøpt på svartebørs. Spolerte nok julemiddagen for mange! : /
Min kjæreste er fjellklatrer og de lokale klatrerene ble lært opp av amerikanere, og en av dem er menneskerettighetsaktivist og av cubansk opprinnelse. Så her har vi første konfliktgrunnlag. I tillegg var de som ble plukket ut tidligere hulebyggere for myndighetene og bygde mange flyktningerhuler, myndighetene er veldig redde for den informasjonen, særlig når det gjelder amerikanske og israelske klatere og nå lager de masse trøbbel for lokale klatrere som klatrer med utlendiger selv om det ikke er noen lov mot det. De lokale klatrerene må på sin side rapportere om alt hva turistklatrerne gjør, hvor de eventuellt går på do i fjellet osv... Ikke så snodig igrunn når man ser på CIA sine tidligere operasjoner på Cuba med innføring av sykdommer. Men som sagt her er den en stor konflikt selv om de også ønsker klaterer dit. Uansett, historien kan bla leses her.
www.cubaclimbing.comeller på en bra artikkel her
http://www.rockclimbing.com/forums/viewtopic.php?t=74181 hvis dere er interessert i hele historien.
Kort fortalt, to av klatrerne ble tatt før jul, deriblant min kjæreste og fikk en bot på tilsvarende 58 dollar hver! Hva de hadde gjort? sto å snakket med et norsk klatrepar i hovedgaten,! Han ene hadde klatret med dem, mens min kjæreste ikke hadde da han har skadet skulderen. Kort fortalt, han gikk til politiet senere og klaget, og under over alle under, alt ble frafalt! Politifolkene som ikke var fra Vinales viste seg å være korrpute og for en gangs skyld ble den en rettferdig sak!
Før noen babler i vei om at han sikkert hadde gjort noe galt, så har jeg selv møtt de utenlandske klaterene og vet hva som skjedde.
Så på grunn av dette ville jeg gå til politet selv for å melde inn forholdet, visste ikke om det gikk og ikke min kjæreste heller. Nå er han fra en vel respektert familie og politiet visste jo alt om oss, så sjefen stusset litt, og sa alt var okay! Og så snakket vi med inspektøren som sa at de visste om oss og at jeg selvfølgelig skulle få være der og spise der! Så ingen papirer eller registrering sånn sett.
Men fikk da beskjed om å skaffe A2 neste gang enten på flyplassen eller i Norge! Og de mente det ikke ville være noe problem. Men som sagt før, Cuba es Cuba.
Har lite peil på dette selv, men har lest på andre forum at det har blitt utdelt til andre, så jeg krysser fingre!
Vel, dette ble mye usammenhengende babbel, overtrøtt her! Håper noe av meningen kommer frem!
Nina, jeg reiser tilbake den 18 mars og blir i 12 dager, kun korte ferier pga jobb og skole, men fra juni av så blir jeg der. Er planen! Ting er vanskelige å planlegge med Cuba så man får se. Men har fordelene av å jobbe i en internasjonal organisasjon, så prøver å bytte over jobben dit! Dessuten har jeg mitt eget lille nabolag som jeg og ei engelsk jente holder med klær og medisiner fra innsamlede midler.
Og selvfølgelig kjæresten og to små valper som utgjør familien Diaz : )
Når reiser du tilbake?
Og var det en bra tur? Du var der i julen du også ikke sant?