Jeg forstår ikke at det er mye kø, Jeg tar ut penger på hotel nacional og vanligvis er det omtrent ikke ventetid, i værste fall 10 minutter, men hvem har ikke ventet det i bank i norge? Syns dessuten det ikke er urettferdig at vi turister som bidrar med mye peng i kassa går forbi køen. Jeg jobber selv i bank og det er klart at man kan ikke behandle alle kunder likt. De kundene man tjener mye på får generellt bedre service enn andre... Dessuten er det også slik når man er på cuba har man en begrenset periode og ingenting er bedre for turist myndighetene at turistene er fornøyd..... Det er jo bare å tenke seg følgende av en fornøyd turist. I bankverden sier vi ofte at en fornøyd kunder har potensialle med å dra med seg inntil 5 nye kunder.... Så klart, dette bør regime på cuba fortsette med og gjerne videreutvikle, og samtidig få det ut i bevisstheten blant kubanere for bakgrunnen for denne forskjellsbehandlingen. Tross alt står turistene for ganske mye inntekter som kommer de innfødte til gode.
Ellers så anbefaler jeg å ta med euro i kontanter. Jeg har med alltid minst 10000. Og aldri bruke kredittkortet hverken i minibanker eller på utesteder. Kun i banker.
For det første så står jeg aldri i lange bank køer I Cuba.
Det er bare å vise Visakortet til vakta som står utenfor, da slipper du køer og kommer rett inn.
Selvfølgelig litt urettferdig, men det er Cubanske banker som har lagt opp dette systemet, og da benytter jeg meg av det.
Ellers så pleier jeg å stå i kø, men har en mastergrad i kø sniking :lol: (hater å stå i kø)
I Cuba har de "ultimo" systemet.
Når du f.eks kommer til en bussholdeplass, så sier du bare "Ultimo" og da vil den personen som kom sist, si ifra at den er ultimo.
Når neste kommer og spør hvem som er ultimo, så sier du "yo".(for da var du sist i køen)
Så når bussen kommer, passer du på å gå etter den personen som sa at han var ultimo til deg.
Jeg melder imot :ph34r:
Og anbefaler ikke å bruke minibanker (ATM) i Cuba,
hvis ikke minibanken er tilknyttet selve banken og banken er åpen.
Da kan du ordne opp eventuelle problemmer der og da.
Hva gjør du hvis kortet blir slukt ?
De har nemlig skjedd noen turister, og da blir det mye å ordne opp i.
Og det er Cubanere, som kan prøve å lese din kode.
F.eks du har funnet deg en dame på gata,skal ta ut penger, hun leser din kode, stjeler ditt kort i løpet av natten og tømmer din konto.
Tror ikke det er noe video overvåking der.
Jeg anbefaler ingen å gå ut med Visakortene sine.
Jeg tar bare Visakortet ut fra Hardplastkofferten med kode, bare når jeg skal i banken og ta ut penger, pleier da vanligvis å dra rett hjem igjen.
Og ofte med en jeg stoler på, av sikkerhetsmessige årsaker.
Min kone mistet sine visakort i Cuba, ble et lite helvete med å sperre kort, overføre hennes penger til mitt kort (Heldigvis hadde jeg et kort).
Selv om vi var nesten sikre på hvem som hadde tatt dem, gjenglemt i en bil, så gjorde politiet ingenting,(svakt).
Får du problemmer i Cuba med penger ?
kontakt norske ambassaden eller assisttur i Havanna.
Vift aldri med penger i Cuba, jeg pleier å ha mindre beløp i en lomme og mere i den andre lommen, som jeg overfører etter som jeg trenger dem.
Ved reise i Cuba, nederst i en forlomme til en litt ettersittende olaboksa(bare husk å ikke ha noe annet der), på byen , store sedler nederst i sokkene :lol:
Ellers så stenger Cadeca seint, og så stenger vekslings kontoret ved Hotel Nationalle cirka kl.1900, tror det er vekslingskontor ved Hotel Rivera.