habana.no :: Cuba Forum
October 25, 2014, 06:44:07 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: turistvisum  (Read 2514 times)
cubaya
Newbie
*

View Profile
« on: August 18, 2007, 07:17:56 PM »

Noen som har søkt sin kjæreste til Norge på turistvisum? Huh hvor lang tid gikk det og fikk dere ja eller nei?  Smiley
inmyeyes
Newbie
*

View Profile
« Reply #1 on: August 18, 2007, 08:32:05 PM »

gikk ca 3 mnd, dette var på våren i fjor. UDI oppdaterer saksbehandlingstidene hver 3.mnd, regnet ut fra hva den faktiske saksbehandlingstiden har vært de siste 3 månedene. vi fikk avslag, med den begrunnelse at UDI hadde hatt dårlig erfaring med cubanere som ikke reiste etter 90 dager her. godt mulig det er lettere å få visum nå, lykke til:)
cubaya
Newbie
*

View Profile
« Reply #2 on: August 18, 2007, 09:01:43 PM »

anket dere da eller? ikke noe godt svar synes jeg da, de kjenner jo ikke hver enkelt person?  Shocked
har din kjæreste barn?
inmyeyes
Newbie
*

View Profile
« Reply #3 on: August 19, 2007, 11:26:18 AM »

nei, vi anket ikke, jeg snakket med JussBuss og de mente det var liten sannsynlighet for endring av vedtaket. etter det jeg forstår er det større håp for å få innvilget besøksvisum dersom cubaneren har familie/barn og fast jobb, det blir oppfattet som sterk tilknytning til Cuba.
La Yuma el rappero
Guest
« Reply #4 on: August 22, 2007, 12:14:43 PM »

Det stemmer slik som inmyeyes legger frem denne saken. Jeg kan videre bekrefte at det for noen år tilbake ikke var noen problem for cubanere og få invilget turistvisum til norge. Udi har lagt ut statestikker på hvem som har fått invilget, søkermasse osv. Mange av cubanerne som kom hit på turistvisum valgte og bli, ettersom lovverket her i norge var meget mindre strengt på denne tiden.

Det er kun et medlem på habana.no som har fått innvilget turistvisum for sin kjære i nyere tid, dette gjelder ikke meg.....

Jeg søkte turistvisum for min kjæreste for ca 1 år siden. Tiden det tok for å behandle saken min var omtrent som skrevet før på denne posten, ca 3 måneder. Og ja sjansen for å få dette invilget er relativ liten, men sjansen øker ved sterk tilknytning til Cuba. Barn, (fast jobb) Men det finnes et stort men; sjansen for å få innvilget turistvisum er minimal.

Jeg fikk som "alle" andre avslag på visum, da norske myndigheter mente at sjansen for at min kjære skulle hoppe av var så stor at avslaget kom uten at dette var noen overraskelse. Jeg har også grunn til å tro at det uansett vil lønne seg å sende alle henvendelser direkte til udi her i norge, og ikke sende papirene direkte til konsulatet i habana. Jeg tror om det da finnes muligheter for dette at sjansen er litt større for å lykkes om udi sender papirene til habana og ikke du selv. Uansett er det mye som tyder på at det er konsulatet i habana som tar den endelige avgjørelsen, (bare ikke la de starte saksbehandlingen).

Klage på vedtaket er som nevnt bortkastet tid. Her i norge går nok asylsøkere 1. i køen..............

Jeg oppfordrer deg på det sterkeste til ø søke om såkalt kjæreste visum, ikke kast bort verdiful tid og energi på dette håpløse turistvisum.

Min kjæreste (nåverende ektefelle) hadde barn, jobb og hus. Vedtaket var negativt. Da skjønner du vel hvordan dette turistvisa ligger ann når vi snakker om "cubanske turistvisum til norge"

Uansett om du skal søke turistvisum- Lykke til, det trenger du. Vaya con dios y viva babylon!!!!
cubaya
Newbie
*

View Profile
« Reply #5 on: August 22, 2007, 05:27:47 PM »

Vel, Wink for å si det slik så godtar jeg ikke et svar basert på generelle opplevelser Grin
jeg skal klage iallefall,om det blir nei for oss også.  For søknaden er allerede sendt.. Undecided   Det må jo være bedre at vi får bli kjent enda bedre, før vi evt gifter oss?...jaja UDI tenker vel at det er avhoppere hele gjengen, ikke rart da at de gir avslag. Da burde de heller bruke tid på å intervjue oss som søker, for å se om det er "real stuff"  Wink
Tenkte å gjøre om til forlovelsesvisum, men tenkte det ble vel for meget å håndtere for han alene hehe!!
Men kan vi levere søknader direkte til UDI i Norge altså?? det hørtes jo lettere ut.
La Yuma el rappero
Guest
« Reply #6 on: August 22, 2007, 11:45:14 PM »

for all del må du jo klage cubaya, din kjære vil som min møte opp til intervju på norske konsulatet i habana. Dette er en del av prosessen, du som normann vil høyst sannsynlig ikke bli innkalt til noen intervju (slik det skjedde med meg) Jeg fikk beskjed av konsulatet og sende dem papirene, jeg scannet alle dokumenter og sente via mail ettersom det å sende faks til cuba er et "helvete". Ja det er nok best og levere alle papirer via udi her i norge først. Få politi stempel osv..... (ennå det ikke er noen krav fra norske myndigheter)

Uansett har vel ikke ud eller udi akkurat meget med system i kaoset sitt. Det har jo ikke akkurat manglet på oppslag i pressen de seneste år.....(negativ omtale)

Sa det i sted og sier det igjen- q tu tengas buenas suerte!!!!!!!! For det trenger du!!!!! Viva Babylon
cubaya
Newbie
*

View Profile
« Reply #7 on: August 25, 2007, 04:07:36 PM »

Vi får se hva som skjer Smiley jeg skal gjøre første henvendelse til UDI første uken i sept.!! så er det bare å håpe å ønske!  Wink
men jeg må jo si at jeg skulle ønske de var noe mer åpne i gangsynet enn hva jeg leser om rundt forbi!!  Shocked
  Med de nye "visjonene" i UDI om en større og bedre migrasjon i EU generelt, bør de gi alle nasjonaliteter mulighet for turistvisum, så sant vedkommende ikke er kriminell.   Og at UDI i Norge kan ta en beslutning noe uavhengig av de som sitter i norsk ambassade på Cuba (les cubanere) og skulle ønske de var utreiseberettiget, eller meget sneversynte mht at "alle cubanere vil hoppe av", så vi anbefaler ikke visum!
  Og ikke minst ta høyde for at det faktisk er noen som blir forelsket og vil leve sammen i ett land!
Pages: [1]
  Print  

Jump to: