habana.no :: Cuba Forum
May 21, 2012, 02:34:17 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1] 2
  Print  
Author Topic: Spanskkurs på universitetet i Havana  (Read 1629 times)
radio_havana
Newbie
*

View Profile
« on: August 16, 2007, 12:01:39 PM »

Noen som har noe erfaring med disse?
Er det bare å møte opp, eller må man reservere plass på forhånd?
ABC
Full Member

View Profile
« Reply #1 on: August 16, 2007, 02:29:56 PM »

Det holder å møte opp når det begynner, evt. kan du stikke innom noen dager før.
Hvis du vil ha studentvisum før du reiser, kan du skrive til dem og få en skriftlig bekreftelse på at du skal begynne.
Hvis du ikke har det, kan du bare bytte til studentvisum når du har registrert deg på kurset.
Det er nok like greit.
radio_havana
Newbie
*

View Profile
« Reply #2 on: August 16, 2007, 02:51:22 PM »

Thank you, er det no fordel ved å reise på studentvisum istedenfor turistvisum?
Hvor bytter jeg til studentvisum, isåfall?
ABC
Full Member

View Profile
« Reply #3 on: August 16, 2007, 10:13:40 PM »

Det har ikke noe å si under reisen, og jeg tror faktisk det er ørlitegrann billigere å bare bytte visum på Cuba.
Du får bekreftelse fra universitetet, så sender de deg til immigrasjonskontoret. Du får en del rabatter på konserter og diverse andre ting med studentvisum.

Jeg skulle gå på et av de kursene for mange år siden, og hadde meldt meg på på forhånd. Men de var for late til å gidde å gi meg studentvisum på ambassaden i Norge. De mente det tok så lang tid (latskap), og at jeg bare kunne bytte på Cuba.

Det kan forresten ha også ha vært litt fordi jeg også skulle bo hos kjentfolk, så kanskje det ble for mye lok å finne ut om jeg skulle ha familievisum eller studentvisum, eller om jeg kunne bo på den måten når jeg var student osv.

Uansett, jeg dro innom den dagen man skrev seg inn på kurset, men de hadde ikke registrert hvem som hadde meldt seg på fra før og ikke, så det er nok ikke så seriøst. Men da tok jeg heller et privatkurs hos en pensjonert lærer (bekjent av dem jeg bodde hos) til en brøkdel av prisen. Og så slapp jeg å finne ut om losjiproblemet (ingen på universitetet hadde vært borti problemstillingen, så det hadde sikkert blitt masse lok),

Så jeg vet ikke hvordan selve kurset er, men påmelding osv virker ikke som det er så nøye.
Du kan jo alltids få en bekreftelse fra dem på mail, i tilfelle noen skulle spørre i passkontrollen e.l.

« Last Edit: August 16, 2007, 10:15:35 PM by ABC » Logged
inmyeyes
Newbie
*

View Profile
« Reply #4 on: August 17, 2007, 09:03:56 PM »

hei

Tror det fortsatt er oppstart første mandagen i måneden, da er det bare å møte opp der. Universitetet i Havana er veldig raske og flinke å informere over mail. Dersom du bare skal studere 1-2 måneder kan du like godt ha turistvisum og ta timer hos noen private lærerer, det kan du få veldig billig!
Cristal
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #5 on: September 03, 2007, 06:35:50 PM »

det begynner første mandag i måneden, første dagen er betaling og registering.

Man kan velge mellom 1, 2, 3, eller 4 ukers kurs. det finnes også lengre program.

Nivåene er Nybegynner, nybegynner+, mellomnivå, avansert, og perfeksjonering.

Koster 300 CUC pr. mnd. og det er ca. 3-10 pers. i klassen. En del nordmenn, tyskere og mange kanadiere.

Man MÅ nå ha studentvisum for å ta disse kursene(de finner stadig nye måter å tjene penger på), det fikser man etter mye om og men på et kontor like ved universitetet( calle J, entre 25 y 27) og man får info om dette første mandagen.

Koster vel en ca. 60 cuc i frimerker eller noe å få visumet og det gir ingen praktiske fordeler egentlig, sies at man kan kjøre 10 cents drosjer, hestedrosjer på landet osv. men i praksis fungerer det ikke, så sant man ikke ser cubansk ut da...

ABC
Full Member

View Profile
« Reply #6 on: September 03, 2007, 08:36:32 PM »

Koster vel en ca. 60 cuc i frimerker eller noe å få visumet og det gir ingen praktiske fordeler egentlig, sies at man kan kjøre 10 cents drosjer, hestedrosjer på landet osv. men i praksis fungerer det ikke, så sant man ikke ser cubansk ut da...

Men du får cubansk pris på konserter der de opererer med to priser. Det tror jeg funker, for jeg har fått cubansk pris ved å si at jeg har glemt studentbeviset.
Cristal
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #7 on: September 04, 2007, 12:05:08 AM »

Men du får cubansk pris på konserter der de opererer med to priser. Det tror jeg funker, for jeg har fått cubansk pris ved å si at jeg har glemt studentbeviset.

Jo, det stemmer faktisk, man kan gå på teater, opera ol. Skal man derimot se f.eks Van Van på casa de la musica må man ut med ca. 25 cuc som alle andre.

Mente forresten 10 pesos taxi(maquina, collectivo), ikke 10 centavo. De har forresten uansett blitt altfor fulle i det siste og er omtrent like fulle som bussene.

Ta heller panataxis hvite ladaer, billige og mange.
roof
Newbie
*

View Profile
« Reply #8 on: September 07, 2007, 01:10:23 PM »

Hva med å dra til Cuba for å studere? Hvordan blir dette sett på innenfra? Like "lite populært" (i forhold til vanlig turisme) som om man kommer for å jobbe?
ABC
Full Member

View Profile
« Reply #9 on: September 07, 2007, 02:15:57 PM »

Nei, det er ikke noe problem om du vil studere der, det er veldig populært.
Det er populært med utenlandsk arbeidskraft også, ikke misforstå. Det er mange utenlandske forretningsfolk som jobber på Cuba, med f.eks. eksport/import, i byggebransjen og turistnæringen.
Men hvis du bare sier "hei, jeg vil jobbe her" og ikke tilbyr en tjeneste de etterspør, så vekker det muligens litt mistanke. Du kan sikkert søke om å få innvandre til Cuba, men jeg tror ikke det er spesielt enkelt.

Men hvem vet? Kanskje du vil være velkommen som innvandrer. I propagandaøyemed er det jo kult å ha en innvandrer fra et rikt, europeisk land som frivillig valgte å bosette seg på Cuba og jobbe for pesolønn.
Pages: [1] 2
  Print  

Jump to: