habana.no :: Cuba Forum
May 21, 2012, 02:29:05 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Obligatorisk med reiseforsikring til Cuba fra 1.Mai  (Read 1133 times)
Chrismic
Hero Member

View Profile
« on: March 28, 2010, 11:14:02 PM »

Til de få som er igjen her Grin

Nå har de funnet på noe nytt , disse Cubanske myndighetene.

Det har bare kommet informasjon om denne nye regelen, ingen informasjon om hvordan den skal utføres i praksis.

Verste scenariet er at alle må vise at de har reiseforsikring i immigrasjonskontrollen, og så spørs det om de godtar den reiseforsikringen du her, om den fnnes på deres liste over godkjente reiseforsikringer, hvordan i all verden skal de klare å få oversikt over alle reisefoikrings selskaper i hele verden ?

Du kan ha verdens beste reiseforsikring, med ingen kjenner Gjensidige eller Gauda forsikring, da bllir du nødt til å kjøpe den elendige cubanske forsikringen til Asistur (kommer sikkert til å ha en stand ved immigrasjons kontrollen, da må de også ha vekslingskontor der), den koster 3 cuc pr. dag pr. person du er i Cuba, og dekker bare 7.000 USD dollar i medisinsk hjelp. USA borgere må ut med over det doble , men får da 25.000 usd i medisinsk hjelp.

Og alle Cubanere som bor i utlandet må også ha forsikring når de besøker Cuba.

Det går noen rykter om at du kan sende inn din reiseforsikring inn til den Cubanske ambassade i ditt land og de stempler den da som godkjent for et gebyr på 300 - 400 kroner.

Nei, vanskelig å forutsi hvordan denne nye regelen blir praktisert, fra at immigrasjonen ikke bryr eller at du bare må si ja at du har reiseforsikring eller krysse av på et skjema, til at alle må vise fram sin reiseforsikring og at de med gyldig resiseforsikring ikke får den godkjent og må kjøpe den elendige Cubanske for 3 cuc dagen. Da kommer det nok til å bli mye problemmer i immigrasjonen og meget stor frustrasjon og sinne og meger store køer og lang tid på å komme igjenom immgrasjonen.. Spørs om dette vil føre til færre turister i framtiden, og de har allerede fått 15 % færre turister første kvartal i år, i forhold til ifjor.

Etter 1. Mai vet vi vel mere om hvordan dette blir gjenomført.
finmadse
Newbie
*

View Profile
« Reply #1 on: March 29, 2010, 04:03:16 PM »

Dette stiller seg i rekken av påfunn for å hale mer penger ut av besøkende
til Cuba.  Jeg har reist med min kone til Cuba siden 1998, og siden det er så dyrt
å reise dit går hele årets feriebudsjett.
Et annet påfunn for å hale penger ut av turistene er disse forbikjøring forbudt skiltene
som er kommet opp i et enormt antall langs veiene.  Alle skiltene og opphevingsskiltene gjør
deg helt forvirret, så ligger de på lur og skriver ut bøter på 30 CUC.
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #2 on: April 09, 2010, 03:48:08 AM »

Merkelige.over 30 stykker har sett disse postene , men ingen gidder å si noe utenom 1.

Nå har det tilslutt kommet noe mere informasjon om denne nye reise forsikringsloven, og det ser ut som dette ikke blir noe stort problem for oss.
Bare husk å  ha dokument eller reiseforsikring brev eller kort, som viser at du har en gyldig reiseforsikring, som bør i minste være på engelsk.
Man kan risikere å bli spurt om dette i immigrasjonen på flyplassen.

Ellers får man da kjøpt sånne enkle reiseforsikringer på flyplassene i Cuba hos Asistur , koster fra 2 til 3 Cuc dagen og dekker nesten ingenting, men det nødvendigste hvis du blir syk.

http://embacu.cubaminrex.cu/Default.aspx?tabid=17941

Finn, ja, det er ikke noe nytt at Cubanske myndigheter finner på nye metoder for å lure til seg mere penger fra turistene.   men i iallefall hyggelig at det er noen her igjen som ikke skjuler seg og dermed gir man litt lyst til å forsatt skrive innpå her  .

Midten av Mai reiser jeg til Cuba igjen, min siste lange tur, og vet ikke om jeg kommer hjem til Norge igen, kanskje jeg blir igjen i den dominikanske republikk eller Thailand,og skulle hatt lyst til å besøke Colombia, som ikke er så farlig lengre og har verdens vakreste damer, også Nicaragua , også Filipinene. Dette er resultatet av litt av min egen dumhet og av å satse og tro på min Cubanske kone , som var en blanding av en som svarte ja, uten å tenke over hva hun svarte ja på på, og lovet og hvilke konsekvenser det kunne få senere for meg(kostet meg en leilighet , bland annet) og litt typisk Cubansk normal utnyttelse og egoisme.
Men en ting er sikkert, at hvis jeg kommer hjem til Norge igjen, så blir nok det alene , og garantert ikke en Cubaner. Nei da finner jeg meg en norsk dame, uansett hvordan hun nesten ser ut og alder, bare at vi kan kommunisere og stole på hverandre.
finmadse
Newbie
*

View Profile
« Reply #3 on: April 16, 2010, 09:01:55 PM »

Hei, skriver dessverre lite på forumet men setter pris på å følge med.  Er på trettende året
med min Cubanske kone.  Vet selvfølgelig en del om landet etter mange besøk, men andres
erfaringer er også nyttige.
Håper Chrismic skriver om fremtidige erfaringer, og husk at det finnes cubanere til å stole på
selv om deres bakgrunn og kultur gir store utfordringer.
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #4 on: April 19, 2010, 12:11:42 AM »

Hei, skriver dessverre lite på forumet men setter pris på å følge med.  Er på trettende året
med min Cubanske kone.  Vet selvfølgelig en del om landet etter mange besøk, men andres
erfaringer er også nyttige.
Håper Chrismic skriver om fremtidige erfaringer, og husk at det finnes cubanere til å stole på
selv om deres bakgrunn og kultur gir store utfordringer.

Hei igjen Finn

Jeg høres nok veldig bitter ut og jeg er nok det man kan kalle en bitter mann etter som hendte med min økonomi etter jeg giftet meg med en Cubaner.
Men,det går bedre dag for dag og når jeg reiser nå snart igjen så ,så glemmer jeg henne mere og det som har skjedd.

Selv kommer jeg aldri til å involvere meg dypt i et Cubanske kjæreste igjen, da blir det heller en midlertidig kjæreste eller flere one night stand som forsvinner samme natt.
Mitt råd er kjør særeie og ikke bruk opp penga dine på cubaneren eller familien, og anse at en hvert forhold med en Cubaner kan gå til helvete og investerer du i hus i Cuba så må du også ha i bakhodet at en dag så kan du aldri mere bo der eller selge det-.

Cubanere å stole på ??
Jeg begynner å lure på det, får følelsen av at når jeg ikke har noe mere å gi dem, så blir de mye mindre interresert i deg, også det å være sammen med deg.og dette gjelder både familie og venner..skal spare dere for de historiene og fakta. 

Ellers fått med dere at nå blir alle frisør salonger i Cuba også privatisert, nå skal de bare betale månedlig skatt og ta eventuelle overskudd selv. Tror flere og flere taxier også blir slik. De har vel skjønt at det lettere og sikrere å få inn et fast beløp enn all den stjelingen og fiksingen som foregår-

Når jeg leser dette, så spekulerer jeg i om Fidel snart har tatt kvelden for godt, han har jo selv sagt at han aldri kommer til å oppleve OBama andre president periode hvis han blir gjenvalgt.
Ellers så tror jeg at Castro brødrene ikke vil at blokaden skal bli opphevet, en grunn for at de ikke vil ha mange amerikanske turister og så tror jeg store forandringer vil skje i Cuba  i tidsrommet 2014- 2016 da begge Castro brødrene nok er døde eller ikke i stand til å styre Cuba lengre.

Men, de av dere som teller litt på penga og syntes at AIR France og de andre kjente flyselskapene er litt dyre, har dere sjekket andre mindre kjente selskaper som flyr til Cuba og som du nesten aldri finner på kjente søkemotorer , men med kjøp av billetter fra to forskjellige flyselskaper og kanskje bytte av lokal flyplass eller overnattning, kan få presset prisen ned litt. Det er mulig å reise til Cuba med Ryanair som første flyselskap til Europa og derifra til Cuba med et annet flyselskap.
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #5 on: May 04, 2010, 10:20:30 AM »

Nå har de første rapportene fra de som har reist til Cuba etter 1.mai kommet.

Noen har blitt spurt om de har reiseforsikring og svart ja, og ikke behøvd å bevise eller dokumentere det. Noen har vært nødt til å dokumentere det, men har hatt et slags reise forsikringsbevis eller kort som de bare har sett litt på og sagt at det er greit.

Alle US borgere må kjøpe Asistur forsikring i ventehallen til immigrasjonen , før så hadde Asistur en spesiell egen premium forsikrng for US borgere på 8 cuc om dagen, vet ikke om de opprettholder den ennå.

Og de som ikke kan vise at de har reise forsikring blir bedt om kjøpe en av pakkene til Asistur , eller en kombinasjon av to eller tre pakker etter hvor mye man ønsker å bli forsikret for.

Den koster fra 2 til 3 CUC pr. dag man er i Cuba. 1 CUC har altid en 8 % høyere verdi enn US.dollar. I dag er 1 CUC verdt 6.36 NOK.

Men uansett anbefales Norsk reiseforsikring , siden den dekker så mye mere og bedre enn denne Cubanske Asistur forsikringen

http://www.gocuba.ca/client/news/show.php?news_id=17
ABC
Full Member

View Profile
« Reply #6 on: May 26, 2010, 01:54:43 PM »

På ambassaden kan man få en liste over godkjente forsikringsselskaper. De mener at vanlige norske forsikringer også duger, men jeg er litt spent på hvor enige de er på flyplassen.
Pages: [1]
  Print  

Jump to: