habana.no :: Cuba Forum
May 21, 2012, 02:27:21 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Norge Suger Vel Litt Det Også ;-)  (Read 1235 times)
dragonfly
Newbie
*

View Profile
« on: December 14, 2006, 04:18:43 PM »

Traff en Cubaner her om dagen. Lurte på hvordan han opplevde Norge: Han la ut om at....." Da jeg levde på Cuba var jeg en veldig fattig mann. Ikke stort jeg fikk kjøpt i butikken der heller. Nå, når jeg bor i Norge med slike utgifter, er jeg like fattig. Den eneste forskjellen er at her i Norge greier jeg ikke engang å betale ned stedet jeg bor i. De sa Norge er verdens beste land å bo i" Sad  

Er mannen blitt lurt??  Cheesy

Cristal
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #1 on: December 18, 2006, 11:33:34 PM »

Traff en Cubaner her om dagen. Lurte på hvordan han opplevde Norge: Han la ut om at....." Da jeg levde på Cuba var jeg en veldig fattig mann. Ikke stort jeg fikk kjøpt i butikken der heller. Nå, når jeg bor i Norge med slike utgifter, er jeg like fattig. Den eneste forskjellen er at her i Norge greier jeg ikke engang å betale ned stedet jeg bor i. De sa Norge er verdens beste land å bo i" Sad  

Er mannen blitt lurt??  Cheesy
Ja det er en fin sammenligning...

Norge er av FN rangert som det beste landet å bo i.

De har kanskje heller ikke fått med deg at det er høykonjunktur og oppgangstider i Norge og nordmenn aldri har hatt bedre råd?

Alle har muligheter til å leve et økonomisk bra liv i Norge, vi har nesten gratis utdanning og et skrikende behov for arbeidskraft.

Aldri har boligprisene vært høyere, noe som vitner om lav rente, lav arbeidsledighet og fremtidsoptimisme blant nordmenn.

Vi her på forumet har sikkert vært på Cuba flere ganger de fleste av oss, tror du det er mange innbyggere i mange andre land som har råd til det?

Å sammenligne seg med Cuba er derfor latterlig
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #2 on: December 19, 2006, 01:49:25 AM »

Er mannen blitt lurt??  Cheesy
Han er ikke blitt lurt .
Men, jeg tror han lurer seg selv. :ph34r:

De fleste Cubanere som kommer til Norge, kommer til et dekket bord.
Vet om mange cubanere som får alt de trenger av sin norske ektefelle, ofte er lånet på boligen nedbetalt, eller at de er snart ferdig med boliglånet og betaler bare små avdrag og lån-
Ofte har Nordmannen en bil.
Ofte så behøver ikke cubaneren å jobbe, får de pengene dem trenger til å ha det bra av sin norske ektefelle.
Nordmannen betaler telefonutgiftene til Cuba, sender penger til Cubanerens familie og betaler fly og opphold i cuba for Cubaneren.
Ofte reiser Cubaneren alene til cuba, eller blir der en del uker etter at nordmannen har dratt tilbake på jobb.

Og jeg kjenner Cubanere som har levd på sosialtrygd i over 5 år og som brukte mesteparten av pengene på diskotek besøk med andre cubanere.

Så hvis han har "mistet" sin sponsor, så blir det selvfølgelig dyrt å bo alene og klare seg økonomisk.

Og det er stor forskjell på det å kalle seg fattig i Cuba og fattig i Norge.
Som fattig i cuba, så har du problemmer med å skaffe deg mat og klær.

Som fattig i Norge, så har du mat, bolig, møbler, TV, kjøleskap og klær for det gir sosialen deg, men du har kanske ikke råd til bil, eller mange restaurangbesøk eller disko, men du kan kjøpe deg et par pils hver dag.
Og du kan finne billige utleieleigligheter eller hybler ,som kan være små og sparsommelige, men mye bedre enn mange av de boligene Cubanere i Cuba bor i.

Og ikke glem at i Norge, så kan du hvis du vil, bli millionær helt lovelig,  det er helt opptil deg selv om du er smart nok og ville jobbe hardt nok for å bli millionær .noe som bare er mulig i Cuba, hvis du bryter lovene og kan risikere fengselsstraff.

Husker nå jeg tok min kone til Norge for snart ti år siden, og hadde mine to unge gutter annenhver uke boende hos meg, når de siste pengene fra min fars arv var brukt opp 1 år senere. Hadde vi i en del måneder svært lite å leve på, blir ikke rik av å være trygdet.
Så mine kone fant seg en morgenrute hos aftenposten, og noen måneder senere ble hun ansatt som vikar i Manpower , og hun fikk sparken i sitt første oppdrag, pågrunn av manglende erfaring og norsk kunnskaper, men det gikk bedre i neste oppdrag.

Vi kan i dag leve billig i cuba på min trygd, og hun behøvde ikke gjordt noenting, men min kone vil heller jobbe og leve i Norge, og idag tjener hun mere enn meg.. Shocked

Noen Cubanere har veldig lite kunnskaper om hvordan det er å leve i andre land, og har fått for store forventninger. Tror at man kan leve et liv i luksus i utlandet, og har aldri opplevd regninger og skjønner ikke at alt koster penger.
Nordmenn burde vært flinkere i Spansk , så de kunne gitt deres cubanske ektefelle et mere realsitisk bilde av hvordan det er å leve i Norge.
De tror ofte at det livet vi lever når vi er på ferie i Cuba, er slik vi lever dagligdags i Norge.

Uansett hvor fattig denne Cubaneren er i Norge, vil han bli fattiggere hvis han flytter tilbake til Cuba.
Er 99 %  sikker på at han aldri vil flytte tilbake til Cuba, uansett hvor "dårlig" råd han har i Norge.
og har du en bra utdannelse og erfaring fra Cuba, kan du få deg bra betalte jobber i Norge og få deg en bedre levestandard, kjenner en sykepleier fra Cuba, som idag jobber som sykepleier i Norge, og som har tatt lappen og kjøpt seg sin egen bil..
Men, denne cubaneren som klager på at han har så dårlig råd, har vel levd så lenge i Norge, at han har blitt blandt de som klager på absolutt alt og ikke skjønner hvor bra han har det i Norge i forhold til det å bo i andre land.

I Cuba vet du nesten aldri når bussen kommer eller om den vil komme., i Norge blir du pottesur hvis bussen er 5 minutter forsinket..

Mentalitet er nøkkelordet B)
« Last Edit: December 19, 2006, 01:55:16 AM by Chrismic » Logged
dragonfly
Newbie
*

View Profile
« Reply #3 on: December 19, 2006, 04:49:18 PM »

DETTE VAR EN SPØK!!!

Egentlig morsomt å skrive når folk blir så provosert og ikke tok denne

Jeg skjønner......NEI, jeg har oppfattet at også flere her inne misliker Cubanere sterkt. Hva som blir sammenlignet mellom Cuba og Norge, hva som er ironisk er vel opp til hver enkelt individ å ha sin mening om. Cristal, hvor dum tror du egentlig denne Cubaneren var?Huh Jeg er selv av arisk-rase og Norsk, men jeg synes ikke nordmenn er noe bedre enn Cubanere. Jeg kjenner nordmenn som har gått på sosialen i 20 år og aldri gidder å gjøre noe annet en å drikke og spille gitar, var det en sammenligning bra nok eller???

Jeg synes Nordmenn er stort sett bønner og nisser med lue tredd langt nedover øra.....Nei, nå blir det snart helstekt gris i hagen og kjøpt inn 20 kasser pils.  

Karnsje jeg er litt som hun gale danske som skulle til Santiago  Cheesy  

Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #4 on: December 20, 2006, 02:13:04 AM »

DETTE VAR EN SPØK!!!

Jeg skjønner......NEI, jeg har oppfattet at også flere her inne misliker Cubanere sterkt. Hva som blir sammenlignet mellom Cuba og Norge, hva som er ironisk er vel opp til hver enkelt individ å ha sin mening om. Cristal, hvor dum tror du egentlig denne Cubaneren var?Huh Jeg er selv av arisk-rase og Norsk, men jeg synes ikke nordmenn er noe bedre enn Cubanere. Jeg kjenner nordmenn som har gått på sosialen i 20 år og aldri gidder å gjøre noe annet en å drikke og spille gitar, var det en sammenligning bra nok eller???

Jeg synes Nordmenn er stort sett bønner og nisser med lue tredd langt nedover øra.....Nei, nå blir det snart helstekt gris i hagen og kjøpt inn 20 kasser pils.  

Dragonfly

Trodde det var jul og ikke 1.April eller aprilsnarr.
Siden du kom med en så dum spøk. <_<

Hvorfor måtte du lage en tulle historie om en Cubaner, hadde det ikke vært enklere å bare si hva du mener, i steden for å provosere oss..

Jeg har møtt cubanere som synes alt er så dyrt i Norge og klager på det.
Kona mi er så lei alle disse regninger, og sier at hun bare jobber for å betale regninger.
Svigerfaren min i Florida, vurderte alvorlig en stund i høst på å reise tilbake til Cuba for godt etter 8 år i USA, fordi han mistrives så veldig i USA og savnet venner og familie i Cuba. Men han forstod etterhvert at det ville bli en økonomisk katastrofe å flytte tilbake til Cuba.

Jeg misliker ikke Cubanere, men har altid i bakhodet når jeg er sammen med dem at de kommer fra en annen kultur og regime, som gjør at jeg må være oppmerksom så jeg ikke blirt lurt..

Nordmenn er generelt mye bedre enn Cubanere.
Det kommer av at vi lever i et land, som gir oss god økonomi, og mulighet til å klare oss, og dermed kan være hyggelige og ærlige mot hverandre.

Cuba system er helt anderledes, der må du ofte lure andre cubanere, turister, systemet, regimet for å klare deg sånn nogenlunde .
Og det er ikke Cubanerens feil, men regimet og systemet som skaper den uærlige Cubaner, og jeg hadde vært likedan hadde jeg vært cubaner og bodd på Cuba.
Fidel, s største feil i Cuba, er at han har ødlagt cubanerens moral, en annen feil er at mange utlendinger er der hvor cubanerne er .
Og det er jo kjempestor forskjell i økonomien til Cubanere og turister og derfor gjør og blir cubanere som de er mot turister.

Selv etter mange års vennskap med en cubanske mann, så finner han forsatt på smarte triks for å lure meg for litt penger, slik er det med flere familiemedlemmer også, selv om triksene er små og litt uskyldige..

Jeg stoler bare 100% på mora til kona, og kona er lei av alle små problemmer og skjulte henvendelser om å få noe fra oss.
Er litt lei seg for at de fleste har forandret holdning og syn på henne, fra den gangen hun var en fattig og ung Cubaner, da var all oppmerksomhet mot henne  ekte, det er den ikke i dag.

Og snakke bare dritt om nordmenn, er bare tull. :angry:
Vi som lever i verdens beste demokrati og har det meget godt.
selv om vi ikke er perfekte.

Har du tenkt over ditt forhold til Cubanere ?
Hvordan du behandler dem ?

Vi alle vet at vi kan nesten kjøpe og gjøre hva vil med våre penger i Cuba, og ofte så utnytter vi det.
Får oss venner, damer og respekt og tjenester pågrunn av våre penger.
Selvfølgelig , vil du bli populær med helstekt gris og 20 kasser pils i cuba, da vil enda flere bli dine venner eller kjæreste.

Og det unyttter du. Sad
Å si noe annet er å juge, så ikke kom med dobbeltmoral her.
Det er penga dine og ikke du som er interresangt i Cuba.
Hadde du vært Cubaner hadde du hatt få venner.
Det er som broren og fettern til kona sier, når de går med meg i den lille byen, så vil alle snakke med dem og er så kjempehyggelig.
Når jeg ikke er der og er i Norge, så gidder de nesten ikke å si hei til dem engang.

Hadde du giddet å snakke med en utlending som nesten ikke kunne språket, og som du hadde lite felles med og ikke levde og forstod eller kjente til det som skjedde i nabolaget.
Går du bort til f.eks Pakistanere som snakker dårlig norsk, og blir kjempevenner med dem Huh

Men, I Norge, hvis du ikke heter Røkke og er millionær, så bryr de fleste mennesker seg lite om hva du tjener eller har av penger, de er mere opptatt av hva slags person du er eller din personlighet.

Det er den store forskjellen på Norge og Cuba.
og da er det bedre å være en ekte og ærlig nordmann med nisselue.. B)

dragonfly
Newbie
*

View Profile
« Reply #5 on: December 20, 2006, 07:47:22 AM »

DETTE VAR EN SPØK!!!

Dragonfly

Trodde det var jul og ikke 1.April eller aprilsnarr.
Siden du kom med en så dum spøk. <_<

Hvorfor måtte du lage en tulle historie om en Cubaner, hadde det ikke vært enklere å bare si hva du mener, i steden for å provosere oss..

Jeg har møtt cubanere som synes alt er så dyrt i Norge og klager på det.
Kona mi er så lei alle disse regninger, og sier at hun bare jobber for å betale regninger.
Svigerfaren min i Florida, vurderte alvorlig en stund i høst på å reise tilbake til Cuba for godt etter 8 år i USA, fordi han mistrives så veldig i USA og savnet venner og familie i Cuba. Men han forstod etterhvert at det ville bli en økonomisk katastrofe å flytte tilbake til Cuba.

Jeg misliker ikke Cubanere, men har altid i bakhodet når jeg er sammen med dem at de kommer fra en annen kultur og regime, som gjør at jeg må være oppmerksom så jeg ikke blirt lurt..

Nordmenn er generelt mye bedre enn Cubanere.
Det kommer av at vi lever i et land, som gir oss god økonomi, og mulighet til å klare oss, og dermed kan være hyggelige og ærlige mot hverandre.

Cuba system er helt anderledes, der må du ofte lure andre cubanere, turister, systemet, regimet for å klare deg sånn nogenlunde .
Og det er ikke Cubanerens feil, men regimet og systemet som skaper den uærlige Cubaner, og jeg hadde vært likedan hadde jeg vært cubaner og bodd på Cuba.
Fidel, s største feil i Cuba, er at han har ødlagt cubanerens moral, en annen feil er at mange utlendinger er der hvor cubanerne er .
Og det er jo kjempestor forskjell i økonomien til Cubanere og turister og derfor gjør og blir cubanere som de er mot turister.

Selv etter mange års vennskap med en cubanske mann, så finner han forsatt på smarte triks for å lure meg for litt penger, slik er det med flere familiemedlemmer også, selv om triksene er små og litt uskyldige..

Jeg stoler bare 100% på mora til kona, og kona er lei av alle små problemmer og skjulte henvendelser om å få noe fra oss.
Er litt lei seg for at de fleste har forandret holdning og syn på henne, fra den gangen hun var en fattig og ung Cubaner, da var all oppmerksomhet mot henne  ekte, det er den ikke i dag.

Og snakke bare dritt om nordmenn, er bare tull. :angry:
Vi som lever i verdens beste demokrati og har det meget godt.
selv om vi ikke er perfekte.

Har du tenkt over ditt forhold til Cubanere ?
Hvordan du behandler dem ?

Vi alle vet at vi kan nesten kjøpe og gjøre hva vil med våre penger i Cuba, og ofte så utnytter vi det.
Får oss venner, damer og respekt og tjenester pågrunn av våre penger.
Selvfølgelig , vil du bli populær med helstekt gris og 20 kasser pils i cuba, da vil enda flere bli dine venner eller kjæreste.

Og det unyttter du. Sad
Å si noe annet er å juge, så ikke kom med dobbeltmoral her.
Det er penga dine og ikke du som er interresangt i Cuba.
Hadde du vært Cubaner hadde du hatt få venner.
Det er som broren og fettern til kona sier, når de går med meg i den lille byen, så vil alle snakke med dem og er så kjempehyggelig.
Når jeg ikke er der og er i Norge, så gidder de nesten ikke å si hei til dem engang.

Hadde du giddet å snakke med en utlending som nesten ikke kunne språket, og som du hadde lite felles med og ikke levde og forstod eller kjente til det som skjedde i nabolaget.
Går du bort til f.eks Pakistanere som snakker dårlig norsk, og blir kjempevenner med dem Huh

Men, I Norge, hvis du ikke heter Røkke og er millionær, så bryr de fleste mennesker seg lite om hva du tjener eller har av penger, de er mere opptatt av hva slags person du er eller din personlighet.

Det er den store forskjellen på Norge og Cuba.
og da er det bedre å være en ekte og ærlig nordmann med nisselue.. B)
Dette var ingen Aprilspøk. Vi begge snakket Norsk og hadde en fin dialog, noe Jeg personelig satte stor pris på. Jeg oppfattet dette som en dobbelmoral i fra hans side og jeg oppfattet dette som en vanvittig syk sammenligning.

ALTSÅ: JEG TOK IKKE HAN PÅ ALVOR!!!!!!!!!!!!  

Jeg har vært på blåserør jakt med indianere inne i regnskogen i Kalimantan og flere månder i strekk, uten å forstå språket. Hverken jeg eller de brukte penger, da vi var dagesvis i fra sivilisasjonen og butikker. Dette har ikke skjedd kun få ganger i livet. Crismic det var synd at så lite skulle til for å provosere deg, men nå du skriver "VI" håper jeg at de du da sikter til, ikke er mange som ble provosert. Ufattelig mye jeg er uenig i av det du Crismic skriver her, men jeg velger å spare meg for å kommentere dette av ulike årsaker. Den ene er at nå må jeg løpe for å rekke jobben.

Lemon
Full Member

View Profile
« Reply #6 on: December 20, 2006, 09:43:15 AM »

Bare en liten digresjon

Dette minner meg stadig mer om et hundeforum hvor man diskuterer raser og deres kvaliteter, særegenheter og mindre bra sider, (kanskje helst det siste her)

Ja, det er mye manglende moral og ukultur på Cuba, men det er også over 11 millioner mennesker der, mennesker av kjøtt og blod, som er like forskjellige som vi nordmenn her inne på forumet.
Tror neppe det er mange av dere her som vil sammenligne seg med de andre her inne på forumet og bli dratt over samme kam som dem.
Sikkert greit å minne seg selv på en gang i blant.

Hilsen Lemon, med store fare for å høres ut som streng bitch.
Og ikke har jeg en cubaner en gang, bare en hund (latino sådan)  B)

ABC
Full Member

View Profile
« Reply #7 on: December 23, 2006, 12:12:12 AM »

Hei Lemon. Det poenget har jeg prøvd å påpeke et par ganger også, med varierende hell.
Men du treffer spikeren ekstra godt på hodet når du sier at vi neppe vil sammenligne oss med de andre på forumet.

Jeg tror ikke jeg og Cristal hadde hengt så mye sammen hvis vi møtte hverandre på Cuba eller noe som helst annet sted.

Chrismic tror jeg er ganske hyggelig, men jeg er redd han ville prata høl i huet på meg.

Og begge to ville sikkert hata meg og synes jeg var en negativ kverulant og festbrems.
Haha, kult!
Pages: [1]
  Print  

Jump to: