habana.no :: Cuba Forum
May 21, 2012, 02:25:42 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Meget Viktig Om A2 Visumet !!!!  (Read 739 times)
Chrismic
Hero Member

View Profile
« on: January 18, 2007, 07:38:07 AM »

I går kveld satt nok en mann på en uterestaurang i Havanna og tok seg et par øl.
Forbannet og frustert som han var, forbi han måtte bli en dag ekstra i Havanna, mistet sitt fly og flybillett og måtte kjøpe ny flybillett til nærmere 9.000 kroner for å reise hjem til sin kone idag.
Og bør vel være glad for at han ikke eksploderte på Jose Marti flyplassen, og  havnet i fengsel.
Dette hadde vel jeg og nok noen andre gjordt hvis vi hadde blitt behandlet som han ble på flyplassen igår.

Hva hadde denne mannen som har vært gift med en cubansk dame i flere år gjordt for å få disse problemmene ?
Flere ganger har han reist over til Cuba på A2 familie visum og hvert der cirka 1 måned av gangen, i en blanding av en ferie og undervisningsopplegg. Og aldri fått noen problemmer før, helt til igår.

Da ble han nektet å gå om bord i flyet av utreise immigrasjonskontrollen på flyplassen, fordi han ikke hadde vært oss immigrasjonen og betalt 5 CUC og registert en adresse på seg selv i Cuba. :blink:  Sad

Så lite skulle til for å la han ikke reise hjem med sitt planlagte og betalte fly.
Og det verste er at de kunne ikke fikse dette problemmet på flyplassen at han betalte disse 5 CUC og registerte sin adresse der på flyplassen.
Eller i verste fall betale en litt større bot.
For flyselskapet ville ikke forandre en flybillet samme dag som han skulle dra, de ville ikke klart å videreselge den like før flyet gikk.

Så da måtte han kjøpe ny flybillett, reise til banken i dag, kjøpe 5 cuc merke, reise til immigrasjonen for å betale 5 CUC og registere en adresse, slik at han får reist hjem i dag.
1 dag forsinket og 9.000 kroner fattigere. Sad

Går det an å bli så byråkratiske og firkanta som denne immigrasjon kontrollen på flyplassen ?
I minste kunne de ha gitt han en bot på 100 cuc og latt han få reise hjem med sitt fly.

Og det verste er at han aldri har besøkt immigrasjonen før og betalt disse 5 CUC det koster å registere hans adresse i Cuba i tidliggere reiser i Cuba.
Han viste ikke om dette systemet.
Og har reist flere ganger hjem fra Cuba i de siste årene , uten å ha dette 5 CUC merket limt inn i sitt pass.

Når du kommer med A2 visum til Cuba, må du fylle ut en spesiell lapp med din adresse i Cuba på flyplassen, og som du leverer i immigrasjonskontrollen.
Skulle ikke den adressen holde ?
Hvorfor må du reise til immigrasjonen og registere din adresse en gang til og at på til betale 5  CUC for å gi din adresse til dem.
Er det første gangen du bor i et hus på A2 visum, så må eieren av huset være med og vise papirene på huset for å få det registert.
Men i andre visiter på Cuba er den leiligheten registert allerede.

Så nå må vi altid besøke immigrasjonen i Cuba for å registere oss og betale 5 CUC, for å få lov til å reise ut fra Cuba igjen den dagen flybilletten gjelder.

Og jeg tror ikke du er nødt til å gjøre det i den byen du bor, for jeg har gjordt dette i Havanna flere ganger, selv om jeg har bodd i en liten by i Las Tunas provinsen eller i Camaguey.
Men for sikkerhets skyld er det best å gjøre det i den byen du bor i:

Synes flyselskapet kunne vært litt mere fleksibel, antar at det var Air France eller Martin air han reiste hjem med.

Heldigvis hadde han penger til å betale en ny flybillett.

Personlig, synes jeg denne Scandic saken får en litt flau smak i munnen , når jeg tenker på hvor vanskelige og firkantete flyplass immigrasjonen var mot denne mannen i Cuba.
Dette var nesten dårligere behandling av mennesker, enn det Scandic gjorde når de ba Cubanerne å bo på et annet hotel :angry:

Og til de som ikke har skjønt det ennå.
Så er A2 visumet, et visum som personer som er gift med Cuba får i den Cubanske ambassade i Oslo, og som gjør det mulig å bo privat hos din Cubanske ektefelles familie i Cuba
Det har hendt at andre som har Cubansk kjæreste eller på andre vilkår, har fått A2 visum.
og de med vanlig turistvisum må ikke reise til immigrasjon for å registere seg og betale 5 CUC. De bare reiser frem og tilbake uten slike problemmer.
« Last Edit: January 18, 2007, 07:40:06 AM by Chrismic » Logged
Pages: [1]
  Print  

Jump to: