habana.no :: Cuba Forum
May 21, 2012, 02:21:52 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Jobb  (Read 4181 times)
kaiser
Newbie
*

View Profile
« on: May 04, 2007, 09:52:37 PM »

Hei, jeg har en Cubansk venninne i Oslo som trenger en jobb. Hun snakker italiensk og spansk, men dârlig norsk. Hun har erfaring fra renholdsarbeid. Er det noen som vet om noen som kan hjelpe med en jobb i Oslo? Hun har arbeidstillatelse.
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #1 on: May 29, 2007, 12:44:15 AM »

Hei, jeg har en Cubansk venninne i Oslo som trenger en jobb. Hun snakker italiensk og spansk, men dârlig norsk. Hun har erfaring fra renholdsarbeid. Er det noen som vet om noen som kan hjelpe med en jobb i Oslo? Hun har arbeidstillatelse.
Å kunne snakke Italensk og Spansk har igen betydning, hvis du ikke kan snakke brukbart norsk.
Det er få jobber som ikke krever at du kan litt Norsk , og særlig hvis du ikke kan  engelsk.
Da finnes det kanske bare avisbud jobber eller renholdsjobber, mange cubanere som snakker dårlig norsk er ofte stuepiker på hotell eller vasker privat, men de jobbene er ikke så godt betalt.

Det finnes mange ledige jobber i Norge, men du må snakke norsk.
Så da er det bare å dra tilbake på Rosenhoff og lære seg mere norsk.
og ikke bare omgåes andre Cubanere som snakker spansk.
Jeg stoppet å snakke spansk med kona mi etter et år i norge, og da snakket vi bare norsk sammen.
Altfor mange Cubanere som ikke gidder å lære seg Norsk og som bare omgåes andre spansk talende personer

kaiser
Newbie
*

View Profile
« Reply #2 on: May 29, 2007, 08:01:35 PM »

Dessverre virker det som du har rett. Det er vanskelig for henne â komme inn pâ det norske arbeidsmarkedet. Hun prøver â lære seg norsk, og jeg prater alltid litt norsk med henne, men det er et stykke igjen før hun kan føre en lengre samtale pä norsk. Derfor prøver jeg gjennom venner, bekjente, og forum som dette ä komme i kontakt med en arbeidsgiver. Det mä da være mulig, og fä seg en jobb i et land som trenger arbeidtagere pä alle nivâer. Og det var nok klokt av deg og prate mye norsk med din kone. Vet ikke om italienske borgere har mulighet til og fä gratis norsk undervisning? Vet du?
inmyeyes
Newbie
*

View Profile
« Reply #3 on: May 30, 2007, 08:45:13 AM »

Om de får gratis er vel uavhengig av nasjonalitet, men heller avhengig av hvilket grunnlag de er her på. Her er sidene til Voksenopplæringen i Oslo:

http://www.oslovo.no/index.php?option=com_...id=31&Itemid=66

Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #4 on: June 02, 2007, 09:11:01 PM »

Kan du ikke prøve å ringe rundt til forskjellige statelige kontorer for å få hjelp eller informasjon ?
F.eks NAV, arbeidsformidlingen osv....
Sikker på at det finnes noen kontorer og personer som kan hjelpe til eller gi informasjon om det å få utlendinger i arbeid.

Arbeidsformidlingen holder kurs for forskjellige yrker som f.eks hjelpepleiere som jeg tror går over et år, og muligens kan hun få atføringstøtte under kurset.
Man da må hun vel ha litt mere norsk kunnskaper.

Du kan jo prøve å kontakte vikarbyråer, de trenger altid folk.
Kona mi, gikk på sånn jobbmesse hos Manpower for en del år siden.
Da jobbet hun og fikk litt opplæring i kantinen til Manpower noen dager, før hun ble sendt ut på sitt første oppdrag, hvor det var noen gamle og lite forståelse damer som sendte hun tilbake til Manpower.
Det var litt tøft for henne, men senere oppdrag gikk bedre og da lærte hun seg de norske navnene på alle grønnsakene :lol:  
Pages: [1]
  Print  

Jump to: