habana.no :: Cuba Forum
May 21, 2012, 02:15:07 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1] 2
  Print  
Author Topic: Gebyrer Ved Uttak Fra Minibank/bank  (Read 2424 times)
Jan
Administrator
Full Member

View Profile
« on: February 02, 2006, 07:29:27 PM »

Hei,

Fikk høre av en person at det skal være innført gebyr på kontantuttak fra Visa kort ?
Vedkommende påstår at det er 10% gebyr.

Har vondt for å tro dette, og tror vedkommende blander sammen dette med dollargebyret.
Noen som kan bekrefte/avkrefte dette ?

--
Jan

froddy
Newbie
*

que rico

View Profile
« Reply #1 on: February 03, 2006, 02:33:00 PM »

Stemmer nok det,,kom hjem for ei uke siden å kan bekrefte dette,,  å det er faktisk 11% ,, men dette har jo vært ei stund nå,,var der nede i juni i fjor å da var det akkurat det samme,, eks.  hvis du f,eks går i en bank eller cadeca der nede å sier du skal ha ut 200 cuc  (peso convertible)  så blir du belasta 222,68 USD ,, alt ettersom hvordan kursen er selfølgelig, eksempelet jeg har brukt her er fra en utskrift jeg fiska opp av lommeboka mi akkurat nå,,samler på alle kvitteringer vet du,hehe  
så cuba blir dyrere å dyrere å nøden større å større spør du meg,,forandringene er store bare det siste året desverre,nesten ikke turister å se å det som værre er nesten ikke cubanere å se i gatene heller etter kl 12 om kvelden å dette er snakk om midt i havana vieja,,centro habana,,vedado,,likt over hele fjøla,,barer,,discotek,,clubber,,alle stenger rundt denne tida å mange også før,, ingen vits å ha åpent når det værken er cubanere eller turister ,,politiet å informantene å det som værre er har vel skremt vettet av de fleste,,  men men asi es la vida en cuba,,  
lykke til

mvh froddy
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #2 on: February 23, 2006, 07:46:28 AM »

Amerikanske myndigheter har aldri godtatt at Cuba bruker US. dollar .
Og det skapte en del problemmer for Cuba.
Og særlig etter at den Sveitiske banken fikk et meget stort straffebegyr for å veksle dollar for Cuba.

Som Froddy, sier så er det lenge siden Cuba ga opp US.dollar og innført sin egen Peso convertiable.

Kursen på Peso conivertable er nesten altid 8 % høyere enn US. dollar, og det virker som den følger US.dollar kursen hele tiden.

Men Peso Convertiable eksisterer bare på Cuba, så Cubanske banker omformer det beløpet vi tar ut i Peso convertiable til US. dollar.
Og da blir utaksbeløpet i US.dollar og 8 % høyere enn beløpet du tok ut i Peso convertiable.

400 Peso convertiable blir cirka 432 US.dollar + at de legger på et utaks/behandlingsbegyr på cirka 3 %. :angry:
Tilsammen blir dette cirka 444 US.dollar.

Som jeg har tatt ut en del ganger i minibanken , i nærheten av der jeg bor.

Svarer på Froddy utalelser om Havanna under Michel,s innlegg om "Byer og horer"
michi
Full Member

View Profile WWW
« Reply #3 on: March 16, 2006, 10:56:19 AM »

Stemmer nok det,,kom hjem for ei uke siden å kan bekrefte dette,,  å det er faktisk 11% ,, men dette har jo vært ei stund nå,,var der nede i juni i fjor å da var det akkurat det samme,, eks.  hvis du f,eks går i en bank eller cadeca der nede å sier du skal ha ut 200 cuc  (peso convertible)  så blir du belasta 222,68 USD ,, alt ettersom hvordan kursen er selfølgelig, eksempelet jeg har brukt her er fra en utskrift jeg fiska opp av lommeboka mi akkurat nå,,samler på alle kvitteringer vet du,hehe  
så cuba blir dyrere å dyrere å nøden større å større spør du meg,,forandringene er store bare det siste året desverre,nesten ikke turister å se å det som værre er nesten ikke cubanere å se i gatene heller etter kl 12 om kvelden å dette er snakk om midt i havana vieja,,centro habana,,vedado,,likt over hele fjøla,,barer,,discotek,,clubber,,alle stenger rundt denne tida å mange også før,, ingen vits å ha åpent når det værken er cubanere eller turister ,,politiet å informantene å det som værre er har vel skremt vettet av de fleste,,  men men asi es la vida en cuba,,  
lykke til

mvh froddy
Har vanskelig for å tro deg at utestedene stenger kl 0000. JEg var jo der nede og de stengte 0230 -0300.

Ikke rart at turister ikke vil komme. hvem i den frie verden vil bli kontrollert med at de ikke kan være sammen med innfødte og ha besøk?
Det er jo noe av sjarmen med Cuba som gjør det så annerledes enn andre land.

Dette står for fall, det er iallefall sikkert. Og det er hele tiden vært slik at myndighetene på Cuba endrer oppfatning. KOmmer det lite turister løser de på reglene i forhold til sosialt samkvem og ditto omvendt.

Et spørsmål på tampen. Hvis man tar med seg kontant i euro betaler man da 11% Huh

Jan
Administrator
Full Member

View Profile
« Reply #4 on: March 16, 2006, 12:54:27 PM »

Det lureste er å ta med Euro i cash. (Ikke dollargebyr på Euro)
Grunnen til at det er gebyr på bruk av VISA er at bankene får oppgjør i dollar fra VISA.
Muligens slipper man gebyr med Eurocard ?
Planen er visstnok at de skal gradvis øke kursen på sine convertible til de har samme kurs som Euro.
Det kan bli en god del dyrere å reise til Cuba...

--
Jan
« Last Edit: March 16, 2006, 12:56:03 PM by Jan » Logged
Salomones
Newbie
*

View Profile
« Reply #5 on: April 07, 2006, 07:26:11 PM »

Planen er å kvitte seg med Peso Nacional i løpet av fem år. Det er ambisiøst. I mellomtida må de prøve å få et stabilt alternativ i Peso Convertible (CUC).

Har aldri hørt at Cuba søker mot Euro, men kanskje de ønsker å la CUC bli 1:1 mot Euro slik den var mot US $ tidligere? En god ide spør du meg og et nytt slag i trynet på Bushit.
royern
Newbie
*

View Profile
« Reply #6 on: May 21, 2006, 11:00:29 PM »

Var i Cuba for ett år siden, og da var det slik at man betalte 10 %på dollaren i gebyr. Hadde man visa utstedt av amerikanske banker måtte man også betale 10%. Bruker selv å ta med euro der man som regel får en bra kurs. Kan også bruke norske kroner, men bankene tar bare imot sedler og kursen var som regel litt dårligere enn euro. Anbefaler å ta ut penger i banken, kan være en del kø men cubanere er gjestfrie og turister går først i køen. Anbefaler å ha med seg to kort og oppbevare de på forskjellige steder, det er også lurt å ha noen gryn til overs hviss man skulle være uheldig med kortet. Denne anbefalingen gjelder ikke bare Cuba. Har også hørt av pålitelige kilder at prisene har økt en del på øya. Men styrer man unna de mest turistutsatte stedene er det fortsatt veldig billig!!!

royern
Newbie
*

View Profile
« Reply #7 on: June 28, 2006, 12:25:03 AM »

Sad
Har snakket med en fyr som nettopp hadde kommet hjem fra Cuba og han kunne bekrefte at det nå er innført et gebyr på drøye 10%. Skal man unngå avgifta må man gjøre som Jan sier å ta med seg euro, eller det finnes faktisk en mulighet til for de som har kontakt med noen som har konto på cuba. Da kan man overføre penger til den cubanske kontoen med nettbank (koster 50 nok i fokus ellers ingen gebyrer)
Randi
Newbie
*

View Profile
« Reply #8 on: June 28, 2006, 05:01:07 PM »

En venn av meg som er gift med en Cubansk dame, sier at det er det samme gebyret på Euro. Han var der sist i februar - så visst det ikke er blitt noen forandring? Fint om noen kunne bekrefte at gebyret er vekk for Euro. Han prøvde nemlig det ifjor og da måtte han betale det samme. Ble han lurt???
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #9 on: June 29, 2006, 02:57:17 AM »

Sad
Har snakket med en fyr som nettopp hadde kommet hjem fra Cuba og han kunne bekrefte at det nå er innført et gebyr på drøye 10%. Skal man unngå avgifta må man gjøre som Jan sier å ta med seg euro, eller det finnes faktisk en mulighet til for de som har kontakt med noen som har konto på cuba. Da kan man overføre penger til den cubanske kontoen med nettbank (koster 50 nok i fokus ellers ingen gebyrer)

Hei
For det første så skjønner jeg ikke hva du egentlig mener med dette 10% gebyret ?

og hvis folk gidder å lese det jeg skriver, så har jeg skrevet om hvorfor du tror at cubanske myndigheter tar 10% gebyr, i et innlegg høyere i denne tråden.

Og det er 100% sikkert at det ikke er innført noen nye gebyr i det siste.
Jeg sjekker stadig informasjon fra Cuba og i andre forum, og en såkalt nytt gebyr hadde blitt diskutert kraftig i disse forumene.
Og det har ikke skjedd eller unnslippet min overvåkning eller monitering av det som foregår i cuba.

Du anbefaler å sette penger inn på en Cubansk konto, hmn....
Tror cubankse myndigheter tar opp i mot 18% av de pengene som kommer fra utlandet, om det ikke er så mye som 18% etter min hukommelse, så er det en høyere prosent.
og min bank DNB NOR tok 150 kroner sist gang jeg sendt penger til Cuba.

Og det er bare tull å ta med seg kontanter, Euro også til Cuba.
Bare US.dollar du aldri må ta med deg til Cuba.

Jeg tror jeg har skjønt hvor dere gjør feil med disse 10%, så siden det er så mye forviklinger og misforståelser angående dette teamet, så skriver jeg et eget innlegg om hvordan du skal ta ut penger i cuba og hva det egentlig koster.
« Last Edit: June 29, 2006, 03:00:05 AM by Chrismic » Logged
Pages: [1] 2
  Print  

Jump to: